Война всички срещу всички – така може да се опише състоянието на градския транспорт след поредната среща между превозвачи и градската управа. Днес кметът Здравко Димитров неговото вице Тодор Чонов, както и представители на общинския съвет и ОКТ, трябваше да намерят решение на въпроса заедно с превозвачите – „Какво правим с публичния транспорт в града?”. Отговор на този въпрос не бе даден, а се видя, че в ход е „голямото надлъгване”.
Кой кого обаче лъже? Оказва се, че всички отговори са верни, а двете страни си затварят очите за неизгодните за тях условия в договора и никой не го изпълнява в цялото му съдържание.
Кметът Здравко Димитров влезе ролята на медиатор, като поиска да се вземе решение, което да е угодно на всички. Дали обаче това е възможно? Зико изтъкна, че бъдещето на градския транспорт ще бъде взето на голяма среща между представените групи в Общинския съвет, за да не взима еднолично решения. Но открехна завесата, че е възможно вдигането на билета на градския транспорт .
„Факт е, че пандемията наруши ритъма на градския транспорт, но това е само част от нещата. Проблемите всяка година са налице и има такъв дебат за суми, които трябва да се дават от Общината и държавата към превозвачите. Набелязахме няколко мерки ще има обществено обсъждане, ще търсим вариант да има по-добра събираемост, услугата да се подобри и да може проблемите, които има в транспортa, да ги сведем до минимум. Както те имат претенции към нас, така и ние към тях – това е един процес, който трябва взаимно да решим. Създава се някакво впечатление, че има договорки между Общината и превозвачите, което не е вярно. Трябва да намерим решение, което за всички е най-добро”, каза кметът Здравко Димитров.
Собственикът на „Автобусни превози” Петко Ангелов обаче изтъкна, че този път не искат пари, а да влязат в сила договорите от 2016 и 2018 година с консорциума, където има ясно записани правила за пределни разходи и заплащане – 1,95 лева на км за голям автобус и 1,74 за малък автобус.
„В договора, който подписахме на базата на тази сума подадохме офертите и закупихме рейсовете. Общината да намери вариант – откъде да вземе парите, дали да вдига билети, карти или да ги вземе от бюджета. Състоянието е тежко – две от трите фирми са под запор. Нямаме приходи, нямаме шофьори – да, не излизат рейсовете, защото няма кой да ги управлява… Нищо не работи по системата на „Индра” , която я чакаме – нас ни се плаща стар механизъм на работа. Нас ни лъжат от 2016-а, че ще влезем по новия механизъм и така и това не се случва”, каза Ангелов и изтъкна, че не са за 500 000 лева, а за модела на работа. Той каза, че те искат само да си изпълняват разписанието и да им се плаща на километър, а всичко друго да го прави Община Пловдив.
Тодор Чонов каза, че докато не се въведе системата на „Индра” или друга подобна, те не могат да въведат начина на работа, който искат превозвачите. Той заяви, че ще се опитат да направят механизъм за разплащане към превозвачите, по който да се удовлетворят и двете страни. Зам.-кметът по транспорт все пак каза – че скоро ще прекратява договори, ако продължават да вървят стари автобуси по този от 2018-а.
„Превозвачите имат пропуски по изпълнението на договора, многократно бе обърнато внимание и до този момент не е решен – изчерпали сме всички възможности и ще стигнем до по-крайни мерки, ако не се реши проблемът в кратки срокове”, каза Чонов.
Петко Ангелов обаче каза, че не се притеснява .
„Липсват 5 рейса Евро 6 на „Хеброс бус”, които му стоят в гаража и трябва да се плати ДДС-то. До две седмици ще тръгнат. Ако прекратят договора отиваме на ЗОП, ще го четем. Пак ще играем… Може да дойде някаква мощна фирма и да ги вземе… Ама и ако и Абрамович дойде в тази Община и него ще фалират с това плащане на услугата”, каза Ангелов. Дошков обаче се обади, че въобще не се притеснява и може въобще да не участва в конкурса.
Така топката е в Общинския съвет, който обаче може да даде само съвещателен глас, тъй като решението се взима от Община Пловдив, която е възложител на поръчката. Това ще е второто поредно обсъждане, като подобно имаше през зимата за учредяване на общинско предприятие. Тогава целият разговор бе в изцяло пожелателен характер.
От днешната среща обаче стана ясно, че на практика изглежда невъзможно и двете страни да бъдат удовлетворени. В момента няма друг механизъм за събирането на всички приходи от Общината, освен електронното таксуване да се въведе на 100% в автобусите. Това пък изглежда още по-невъзможно с въпросната системата. Другият вариант , който е направо невероятен - Общината да прибира всички приходи от билети е да назначи 400 кондуктори, които да събират приходите.
Дори и да се намери някакъв невероятен сценарий, при който Общината да поеме приходите и да разплаща на километър, то означава, че парите към превозвачите ще се вдигнат с милиони, което този бюджет не би издържал.
Поради това най-вероятно решението, което ще бъде взето е да се вдигнат компенсациите към превозвачите, макар и да „не искат: това. Въпросът вече е откъде ще се вземат парите – от бюджета или от пътниците с вдигането на цените на билети и карти. Ако стане второто, то ще има и отлив на пътуващи в градски транспорт, а тогава целта той да се превърне в предпочитан, отива на още по-заден план.
Още от категорията
Общинският съвет спря продажбата на безценица на част от топ имот в центъра на Пловдив