Най-голямата инвестиция в индустрията на Пловдив през последните години – новият завод на БТЛ на ул. „Владая” се сблъска с мините, заложени в новия Общ устройствен план. По подобие на казусът с „Гербера” в район „Тракия”, където редица предприятия могат да затворят врати заради екологичното законодателство, очаквано проблемът се прехвърля и в други индустриални зони.
Както TrafficNews писа в екологичното законодателство няма „заварено положение” – имаш производство от 20 години, утре едно жилище до него и си принуден да затвориш, ако има отклонение от нормите, заложени в закона. В това число – шум или изпарения от преработвателни процеси.
Освен в индустриалната зона на „Тракия” с изменението на ОУП се дадоха възможности да се строят жилища в други. Сред тях е и в „Изток”, като вече се издигат няколко мастодонта – единият върху бившата фабрика на „Кока кола”, а другият на бул. „6 септември” до Мосю Бриколаж.
Това стана възможно след като през 2020 година по настояване на бившия главен архитект Димитър Ахрянов и екипът на „Булплан”, се премахнаха производствените зони и наложиха на тях СМФ 1 и 2, където се позволява до 80% жилищно строителство. И до днес не се знае дали бившият главен архитект и проектантите са знаели за казуса с липсата на „заварено положение” в екологичното законодателство, но вече се виждат последствия от действията им.
Заплашена инвестиция за 30 млн. лева
Управителите на новия завод на ул. „Владая”, който е инвестиция клас „А” от „БТЛ Индъстрийз” АД , научават, че на метри от него се готви промяна на ПУП на един от имотите в съседство. Той е с големина от 3000 кв.м , а собствениците му са поискали предназначението на имота да стане за жилищно застрояване, складови и обществено-обслужващи дейности.
Те пускат възражение в Община Пловдив срещу промяната на предназначението на съседния имот, тъй като е в противовес с тяхната инвестиция. Според тях ще настъпи колизия между двете зони, а дейностите в завода не могат да гарантират определените в закона часове за почивка – през деня между 14:00 часа и 16:00, както вечерта и през уикендите. Това на практика ще вкара БТЛ в нарушаването на екологичното законодателство, защото в него е записано, че в жилищни зони има определен предел на нивата на шума и часови диапазони.
В писмото си от завода за медицинска техника искат да се предвиди зелен пояс с висока растителност на границата между двата имота, а също така бъдещето проектиране да предвиди складовите и обществено-обслужващи дейности да бъдат в източната част, а жилищната – в западната. Според тях така е възможно да се избегне колизията. От друга страна те искат и становището на РИОСВ – Пловдив как да се избегне такъв тип противоречия за контрол на шума. Това според тях ще е важно и за Община Пловдив, тъй като предстоят още подобни казуси.
Докато от международната компания се надяват да решат казуса с бъдещето жилищно строителство в конкретния имот, на пазара се продава друг парцел в съседство. Той е с размер от 1500 квадратни метра и се търгува за 600 хиляди евро. Брокерите казват, че имотът има готов идеен проект, където се позволява жилища, а възможното РЗП е над 4500 кв.м.
Недалеч от завода пък Община Пловдив построи социални жилища, а в съседство се вдига и голям комплекс с апартаменти.
Целият този хаос, който първо започна в „Тракия”, а в момента се прехвърля в „Източен”, заплашва цялата индустрия на Пловдив. Това ще превърне Пловдив в голяма спалня, а в Община Пловдив няма да се развива никаква промишленост. Всичко, което се случва пък е сигнална лампа към всеки един потенциален инвеститор. Повече от ясно е, че никой да има иска да инвестира в Община Пловдив при положение, че може не само да затвори, а въобще да не отвори.
Община Пловдив, а и народните представители от 16 МИР, трябва сериозно да намерят решение на този проблем, както през местното, така и националното законодателство. Защото, ако то не се промени – първият нанесъл се жител на някой от тези жилищни комплекси, може да затрие бизнеси за милиони само с една жалба.
Още от категорията
Напредва работата по Бетонния мост „Тодор Александров", пускат движението за Коледа