Един от най-важните проекти на Пловдив и още 40 населени места – за водоснабдяване от язовир Въча ще стане от национално значение. Това бе договорено на среща между областните управители на Пловдив и Хасково, регионалният министър Иван Шишков и кметът Здравко Димитров.
Проектът е на повече от 40 години, като няколко пъти той бе спиран и пускан. Последният опит да се достигне до нещо по него бяха т.нар. предпроектни проучвания, които обаче се провалиха, а договорът с израелската фирма „Аш Индъстрийз“ бе прекратен. Все пак тя изготви т.нар. чернова, за която бяха платени над 167 хил. лева.
Регионалният министър каза, че дори и тази „чернова” ще се ползва при бъдещото задание за проектиране. Трите министерства – на регионалното развитие, енергетиката и околната среда и водите ще седнат на една маса, за да начертаят пътя на проекта
Първият етап на проекта е изграждането на 18-км трасе от Въча до Пловдив, като водата ще идва по гравитачен път. Освен Пловдив, то ще захранва още близо 20 населени места в областта. Вторият етап е водата от каскадата да стига до Хасково. Средства за проекта може да се осигурят от „Българския ВиК – Холдинг”.
Това обаче ще бъде и голямо предизвикателство за Пловдив, тъй като съществуващите тръби няма да могат да поемат налягането на водата от Въча. За да се смени водопроводната мрежа в целия град трябват близо 500 млн. лева, които няма да са част от проекта.
Други три проекта, свързани с Пловдив – Околовръстното шосе, АМ „Тракия” и нов път Пловдив – Смолян, също са в приоритетите на МРРБ и АПИ.
Най-скоро се очаква новият лъч на Околовръстното на Пловдив, където има избран изпълнител, но все още се съгласуват проектите. Вероятно неговото изграждане ще започне през 2024 година. В същата година трябва да има и готов технически проект за удвояването на Околовръстното шосе. Физическият старт на проекта обаче едва ли ще е близките 4-5 години.
Други две идеи – за нов скоростен път Пловдив – Смолян и разширение на АМ „Тракия” между София и АМ „Марица”, все още са на ранен етап, но според служебният министър, те трябва да бъдат на дневен ред.