
Защо използваме шестобалната система за оценяване, от която се употребяват пет степени? Откога е така и защо точно шест бала?
Отправяме въпросите си към „Питанка“ и ето какъв отговор получихме:
Много хубав въпрос, който направо си е за шестица, която е най-високата оценка по петстепенната ни система, понеже единицата формално не е оценка за знания.
Тя има предимно наказателен, а не оценъчен характер- единица за преписване, за подсказване или някаква друга постъпка.
Ето каква е работата с оценките. Училищната система за преподаване на общ материал изисква и единна квалификация на познанията. Тоест кой колко е успял да усвои от този материал.
Тази оценка може да става с помощта на букви, каквато е например англосаксонската традиция или с цифри, както е в немската и руската традиция
Руската е петобална и върви от 1 до 5, като 1 е най-ниското възможно, нещата са много зле, а 5 е най-доброто. При немците е обратното. Там 6 е за лошо, градацията стига до 1. Първи - отличен.
Тези две системи - руската и немската имат най-голямо влияние върху традициите за писане на оценки в региона ни. Болшевиките се опитват да прекроят руската, която датира от 1837 година, но след няколко неуспешни опита си я оставят.
Ето как още от края на XIX век у нас съществува действаща шестобална система по немски образец, само че във възходяща градация, по руски.
Няма да се връщаме много назад за историческия дебат защо това е така. Първо, защото чак кой знае какъв дебат няма. И второ, защото шестобалната система с шест действителни цели оценки е възможно най-добрата.
Тя разделя матрицата на две. Първите три оценки са негативни, вторите три- позитивни. Половинки няма и слава Богу, защото с тях става зле. Но за това след малко. Понеже споменахме Бога, в разказа „Бог да прости" на Чудомир, ако си спомняте, учителят Обесников на всички пишеше 1,2 и 3, 4 - никому, 5 - на него самия, а 6 - само на Бог. Ето ви пример за действаща шестобална система преди Втората световна война.
Но нашите другари през 50-те години много искат да са лика-прилика със съветските и през учебната 1952-1953 година въвеждат руската петобална система, която поставя формална среда 3. Затова и до днес 3 е среден. Руската система му вика удовлетворителен.
След него следва добър-4 и отличен-5. 2 е неудовлетворителен, 1-лош. Оказва се обаче, че тази система нещо не може да пасне у нас, твърде дълга е традицията на старата, стават обърквания. Така че през 1956-1957 година, което е едва 4 години по-късно, се връща пак шестобалната.
Ама да не обидим съветските другари уж традиционна наша шестобална, а всъщност тяхна петобална. Така 3 остава да е среден, макар че по стария вариант това не е средата, а под средата. Сега отличен става 6, а 5 е много добър, 1 почти отпада, става оценка за поведение, 2 е единствената оценка за лошо представяне.
Така че с 2 си много лош, а със следващата степен вече си среден. Усещате ли как се измества скалата?
Източник: Dariknews.bg
За да се унифицират оценките с класовете, се появяват и половинките. Слаб си само в една половинка от 2.00 до 2.49. После ставаш рязко среден. Среден обаче не е среден, както изяснихме, а си е доста незадоволителна оценка. Средата става добър-4, което е нелепо. Как така посредствеността ще е нещо добро.
След нея степените са много добър и отличен, между които разликата също е особена, след като отличен си само в половин скала - от 5.50 до 6.00. Така пълни степени са само среден, добър и много добър, което е голям проблем за оценяване и до днес.
И така ние в наши дни имаме шестобална оценителна система, но с пет ефективни скали, по руски маниер. И съвсем естествено е да се чудат големи и малки, как и защо се е случило това.
Още от категорията

Кога преминаваме към лятно часово време?

Вижте как да изчислите числото на поколението

Кои са храните, които ни карат да гладуваме повече?
Акценти

Назначиха нов главен инженер на община Пловдив




Дежавю: Гуми отново горят в Кършияка



