Все повече лица пренощуват в Пловдив с цел културен туризъм и посещение на събития. Въпреки че официалната статистика за първото полугодие не отчита голям ръст, приходите от нощувки са се увеличили. Причината се крие в покачването на цените на нощувки в местата за настаняване. Броят на пренощувалите лица за първото полугодие на 2018 година е бил 132 916, а за същия период тази година - 134 825 души. Данните са на НСИ и отчитат единствено нощувките в категоризирани хотели и хостели с повече от 10 легла.

Това, само по себе си, представлява едва 1/3 от общата картинка, но се следи най-изчерпателно от статистическия институт. 28% от посетителите отсядат в други места за настаняване, а една пета от туристите - при приятели и роднини. Това отбеляза ръководителят на екипа за наблюдение и оценка на дейностите по реализиране на проекта "Пловдив 2019" Снежана Костадинова. Тази вечер тя представи своя доклад за мониторинг на Инициативата "Европейска столица на културата. Това се случи по време на 2-дневната среща "Поглед назад с мисъл напред“, в която взеха участие представители на други европейски културни центрове, като Матера и Ливърпул. Събитието се организира от ОФ "Пловдив 2019".

"Много хора отсядат в близко населено място, например община "Родопи". След като почнахме да я следим, се вижда сериозен ръст на нощувките и приходите там", допълни Костадинова, визирайки най-вече близки населени места с възможности за хотелско настаняване, като Марково. Данните от мониторинга сочат още, че процентът на лицата, които са посочили културен обект или събитие като повод да посетят града, е скочил двойно през 2018-а година, в сравнение с 2015-а. 

Екипът на Костадинова изследва резултатите от инициативата, като наблюдава развитието на четири области - трансформацията на културния сектор, образ и идентичност, социални въздействия и културен растеж. Според едно от изследванията, почти половината жители на Пловдив очакват световно признание и прослава на града през 2019-а година. Една трета пък споделят, че чувството им за принадлежност към Европа се е засилило в резултат на титлата, която Пловдив е получил. 

Пловдивчани асоциират титлата "Европейска столица на културата" най-вече с популялизиране на града и с повече и по-разнообразни културни събития. Сред големите очаквания са нарастване на броя на посетителите на града, повече приходи от туризъм, инвестиции, ремонти и благоустрояване на града. Под един процент от анкетираните са споделили негативни нагласи и очаквания за твърде голяма навалица през 2019-а година. Част от тях смятат, че инициативата не е добра, защото изисква влагане на твърде голям финансов ресурс. Липса на интерес към годината, в която Пловдив е културен център на Европа, са заявили 7 процента от гражданите.

В проучванията си Снежана Костадинова отделя голямо внимание на заинтересоваността на пловдивчани към културни събития и нейното нарастване от 2015-а година до 2018-а. Преди 4 години едва 43 процента от пловдивчани са могли да се похвалят, че са посетили поне едно културно събития през годината. През изминалата година процентът им е бил 74. Налице е положителна промяна, но все още няма устойчива трансформация в посока постоянна ангажираност с култура, смята Костадинова. Все пак се наблюдава ръст на хората, които сравнително често посещават събития там, където живеят, както и на парите, които отделят всеки месец за културни събития. През 2017 година средната сума е била 24 лв. на месец, а през изминалата година 31 лв. Според данните посетителите са останали доволни от провеждането, локациите, организацията и съдържанието на събитията, които са част от програмата на "Пловдив 2019". Негативните отзиви най-често са били свързани с входните такси, които част от посетителите намират за твърде високи. 

Почти 80 процента от жителите на други населени места пък смятат, че Пловдив е град, който всеки българин трябва да посети веднъж в живота си. Според Костадинова с по-голям процент може да се похвали единствено Рилският манастир. Анкетата цели да посочи дали титлата Европейска столица на културата е допринесла за развитие на имиджа на града. Рязко се е увеличил броят на тези българи, които смятат, че градът на тепетата е културен център на България. През 2017 година такива впечатления са споделили почти 40 процента от сънародниците им, а през изминалата година - над 50. 

Срещата продължи с общ панел на представителите от Пловдив и Матера. По време на дискусията арт директорът на фондацията Светлана Куюмджива представи новото лого на двата града - "Together for an Open Future".