
Изключително ценна камерна изложба с творби на братята Асен и Илия Пейкови е подредена в залата на Балабановата къща до 20 август в рамките на фестивала „Лято в Стария град”. Творбите – живопис и скулптура, са изключително важни за българското изкуство, защото са на артисти, утвърдени и с място в световното изкуство, но непознати за широката публика у нас.
„Тази камерна изложба има важно място в културния живот. И двамата автори не са сред нас. Единият се установява в Европа доста преди Втората световна война, а другият малко преди края ѝ. Живеят в Италия, работят там така че, ги знаят хората, които се занимават с изкуство – особено що се отнася до Асен Пейков. Трябва да подчертаем, че е един от може би най-големите скулптори на XX век въобще в света.
Да ти възложат да направиш паметник на Леонардо да Винчи и то за летище Фиумичино в Рим, това значи, че е безкрайно оценен като автор”, разказва художникът и дългогодишен уредник в Градската художествена галерия Вихра Григорова и допълва, че именно тази статуя посреща всеки, които идва в Рим – статуя на най-светлия ум на човечеството – Леонардо да Винчи.
В изложбата са показани пластики на Асен Пейков, които са много интересни и доста различни. Явно отразяват няколко творчески периода на художника, различни негови търсения.
„Първата фигура е с интересен надпис, който не се разчита изцяло, но става ясно, че е посветена на някого. Когато я погледнете, веднага ще се сетите за паметниците на нашите възрожденски дейци от следосвобожденския период. Излъчва стабилност, внушителност. Следващата е на концлагерист, с целия анатомично правилен начин на отслабването. Красива е и пластиката с двете вплетени една в друга фигури, които отпращат към влиянието на Роден сякаш”, разказва за пластичното изкуство на Асен Пейков Вихра Григорова.
Тя допълва, че скулпторите са най-близо до онзи творец с голяма буква, който сътворява мъжа и жената от кал. Той събира и създава от нищото. Претворява съвършенство, което е недостижимо за артистите, които създават живопис и графика, например
„Скулпторите са изключително надарени с много особено пространстено мислене и за нас е просто чест, че такъв човек имаме като Асен Пейков. И то такъв, който като спомене името му, имаме повод за гордост, че е наш сънародник”, казва още Вихра Григорова.
Тя е категорична, че за да му бъде поверено да създаде паметника на да Винчи, значи Пейков е бил достатъчно оценен в Италия. Той заминава, след като завършва Академията при Андрей Николов със специалност „Скулптура”. След това животът му продължава в Италия.
Изложбата е изключително важна, защото е рядък шанс на публиката да се срещне с творбите на големи артисти, които оставят своята световна диря, но не са представени със свои произведения във фондовете на българските галерии и музеи.
„Тази изложба има важна мисия, защото запълва информационните празнини за хора, които са светли личности за нашето общество, за нашия национален ген. Те трябва да се запълват и кой, ако не ние, кога, ако не сега”, казва още Вихра Григорова.
В изложбата са показани и картини на Илия Пейков, когото определят като основоположник на космическата живопис.
„В една от картините му е нарисувал изригването на вулкан. А детайлите от мрежата, с която са изобразени напукванията, са много интересни. Тези пукнатини – кракелюра, обикновено се получават при картини някъде около 150 години от създаването им. Той им е помогнал, като е нанасял по-мазна основа, а следващият слой е по-постен. Това е търсен ефект. Другите картини изобразяват прииждаща буря, каквито можеш да видиш в небето и в Португалия, и в Гърция, или над Пловдив, както и една сякаш извадена от микроскоп картина с детайли, които човешкото око не може да обеме”, разказва Вихра Григорова.
Изложбата с творби на Асен и Илия Пейкови може да бъде видяна до 20 август в Балабановата къща.
Пак там, но на 3. август, от 18 часа, е откриването на друга изключително ценна изложба с творби на Гошка Дацов (1884-1917 г.).
Гошка Дацов е изключителен български живописец, един от първите художници символисти в България. Той завършва Художествена академия в Рим, после пътува из Франция и Белгия. През 1914 г. се завръща в родината. По време на Първата световна война е мобилизиран като военен художник към Четвърта дивизия. До смъртта си на македонския фронт през 1917 г. оставя над 300 скици с молив и 20 картини от фронта, сред които по-известно е платното „Разрушеният мост при Княжевац“.
Освен батална живопис, Дацов оставя и множество колоритни пейзажи, фигурални композиции, актове и натюрморти с цветя.
Фестивалът „Лято в Стария град” се реализира от агенция „Антракт” с финансовата подкрепа на Община Пловдив. Форумът е част от Културния календар на Пловдив за 2024 г.
Още от категорията

Разпадът на Балабановата къща открит преди десетилетие, експерти готвят становище от 2021 г.


Акценти


Летен Атанасовден е, вижте кой празнува днес


Тежка катастрофа на пътя Пловдив-Карлово




