Новите приоритети на фондацията са привличане на европейски и национални средства за културния сектор и развиването на фестивален туризъм

На предстоящата общинска сесия заместник-кметът с ресор „Култура, археология и туризъм“ Пламен Панов ще внесе промени в структурата на фондация "Пловдив 2019“, с които следващите три години тя ще има възможност да работи по ключови за града проекти и програми. Фондацията, подготвила и изпълнила проекта за първата българска европейска столица на културата, ще фокусира усилията си в програма, свързана с международния имидж и икономиката на Пловдив. Тя ще продължи да работи и по устойчивостта на ключови за града и региона събития и да носи приходи за местната икономика.

С тригодишната рамка се дава възможност на фондацията да кандидатства по международни и национални програми и да развива мрежата си от международни партньорства. Освен това фондацията ще може да продължи да е основен партньор на най-големите фестивали в страната.  Тя ще е и бенефициент по Националния план по възстановяване и развитие, за да създава нова културна програма. Близо 4 млн. лв. ще са необходими на общинската структура за следващите три години, за да продължи успешно дейността си, свързана с развиването на културния туризъм и големите събития.

Въпреки ковид кризата последните две години, екипът на фондацията спечели три международни проекта за над 700 хил. лв. чрез утвърдените си мрежи и контакти от всички градове столици на културата. Благодарение на тях беше създадена международна академия за културен мениджмънт Cultart  и десетки обучения за доброволци от цял свят. В момента фондацията подготвя и два проекта, с които да кандидатства директно към Брюксел, в които да е водеща организация.

За предходните две години, благодарение на средствата от наградата „Мелина Меркури“, на проектен принцип „Пловдив 2019“ разпредели 3 млн. лв. по програма „Наследство“, с които по време на ковид кризата бяха подпомогнати над 120 проекта и събития в Пловдив. За пръв път и пилотно за страната бяха създадени и програми за изява на млади таланти в чужбина, както и бяха подкрепени пловдивските творци. 

Фестивалът Opera open тази година е на път да постигне нивата на посещаемост от 2019 г., като постановката "Орфей и Евридика" е най-гледаният спектакъл в програмата, който за 2022 е видян от близо 4 хил. души. Opera open е един от първите финансиран от фондацията проекти, като приоритет в международната програма на титлата столица на културата за развиване на нови публики. В средата на сезон 2022 справките от онлайн продажби сочат, че над 30 % от публиката е международна, като утвърдени в оперния туризъм са гостите от Сърбия, Северна Македония, туристи от Франция и Испания.

Специално създаденият за програмата на европейска столица фестивал Hills of rock, след двугодишно прекъсване, преди броени дни се завърна на Гребната база, където по неофициална статистика беше посетен от повече от 20 хил. души само в първия ден. По данни на експерти само за трите дни на събитието в туристическата индустрия на Пловдив са влезли приходи от близо 8 млн. лв. В същата поредица се нарежда и новият за културния календар на града на тепетата електронен формат Solar. Повече от 10 хил. е била публиката дошла за участието на топ 3 DJ в света Armin van Buuren. 

С промяната на Учредителния акт на „Пловдив 2019“ Общинският съвет на Пловдив ще гарантира допълнителни средства от  европейски и национални средства за култура и ще утвърди лидерската позиция на Пловдив във фестивалния туризъм. Културният туризъм става все по-важна част от  туристическия сектор в региона и генерира десетки милиона лева в местната икономика.

Пловдив вече е целогодишна туристическа дестинация. Цялостният културен продукт, включващ обектите в Стария град, единствения квартал на творческите индустрии „Капана“, най-големия съвременен музей в страната “Епископската базилика на Филипопол“ и стотиците събитията подреждат Пловдив в място с целогодишен туристически поток.