
Венцислав Асенов от 20 години е щатен режисьор във Враца и поставя навсякъде в България, където го поканят. Завършил е „Българска филология” в Софийския университет, а след това НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов” в класа на Красимир Спасов и Борислав Чакринов, с преподаватели по актьорско майсторство Крикор Азарян, Тодор Колев и Николай Поляков. След като завършва 2 години е директор на Хасковския театър и след това започва на щат във Враца. Поставял е на сцените на Сатиричния театър, Младежкия театър „Николай Бинев” , театър „София”, Драматичен театър „Гео Милев” в Стара Загора, ДТ „Стефан Киров” в Сливен.
В момента Асенов репетира най-новия спектакъл на Пловдивския драматичен театър „Експрес ХХ век”. Премиерата е на 5 март от 19 часа в Голямата зала на театъра. В спектакъла участват Добрин Досев, Маргита Гошева, Боряна Братоева, Тодор Дърлянов, Димитър Банчев, Красимир Василев, Стилиян Стоянов, Петър Тосков, Патриция Пъндева, Александър Евгениев, Ивайло Христов, Венелин Методиев. В постановъчния екип заедно с режисьора Венцислав Асенов са авторът на сценографията Петър Митев и композиторът Павел Васев.
За пътниците в „Експрес ХХ век”, за умението да разсмиваш публиката интелигентно, за радостта да работиш в Пловдив и за силата на актьорската професия PlovdivTime разговаря с Венцислав Асенов.
- Г-н Асенов, работите за първи път с трупата на Пловдивския театър, поставяте непознат на публиката текст. Как дойде поканата да гостувате под тепетата?
- Харесвам Пловдивския театър и винаги когато мога, гледам представленията на трупата. Познавам голяма част от колегите. Когато Кръстю Кръстев изгледа няколко мои представления в Младежкия театър, ми предложи да му донеса текст. Предложих няколко и смея да кажа, че веднага се влюби в пиесата и каза: „искам я”. Още преди една година беше уговорена работата, но аз имах други ангажименти, и ето, с година закъснение правим „Експрес XX век”.
- Разкажете повече за автора Кен Лудвиг…
- Кен Лудвиг е един от добрите американски комедиографи, които пишат изключително забавни и смешни ситуационни комедии. В тях смехът наистина е зареден отвътре, взривоопасен е. „Експрес ХХ век” е поредният му виртуозен текст. Лудвиг е от театрално семейство. Много често пиесите и сценариите му са за живота в театъра, за задкулисието. Отличен познавач на историята, авторът обича да забърква в сюжетите си и реално съществували личности. „Експрес ХХ век” също не прави изключение – главният герой Оскар Джеф (напълно измислен персонаж) си кореспондира с Рихард Щраус, очаква нова пиеса, ако не от Ибсен, то поне от Бертолт Брехт и се дразни на Съмърсет Моам, да не говорим, че нахално се фука с любовните си забежки с една от звездите на Холивуд по това време – Лорета Йънг, докато очаква Коко Шанел и Джон Галиано да нарисуват скиците за костюмите на новото му представление. И още един съществен детайл, който поне на мен ми е безкрайно забавен: главната героиня Лили Гарланд (отново измислен персонаж) току-що е спечелила онази плешива статуетка, с която Академията за кино удостоява най-изявилите се творци. Това е и самият исторически факт – едва на следващата година (защото действието в пиесата се развива през 1933 г.) Уолт Дисни за първи път публично нарича наградата „Оскар”. Кен Лудвиг е автор с брилянтно чувство за хумор, пиесите му са низ от абсурдни и нелепи ситуации, в които постоянно попадат героите му – смели наследници на най-доброто от клоунадата и немите филми.
Като цяло пиесата е едно забавно и шеметно обяснение в любов на автора към актьора и неговия труд. Главните герои са суетни, тщесловни, меркантилни, егоисти, кажи-речи изградени са от слабости и пороци, но само да им замирише на театър и изведнъж рязко се променят – гърдите им се изпълват със страст и вяра, а мислите им литват – волни, красиви, недостижими.
Мисля, че не познавам друга пиеса, в която авторът да изразява подобно благоговейно преклонение към актьора като явление и творческа природа. И всичкото това облечено с неудържимо чувство за хумор.
- Какво се случва на този „Експрес 20 век”?
- Експрес ХХ е нарицателно за Америка, както Ориент експрес е бил за Европа. Експрес ХХ е свързвал Чикаго с Ню Йорк и Бостън в началото на 20 век – най-бързата връзка, която е позволявала да се вземе разстоянието само за 16 часа и при това пътувайки с шеметната скорост от 97 км/ч. Това е един луксозен влак, в който на времето са пътували всички известни личности - като почнем от мафиотските босове, Франк Синатра, кино звездите. Този влак е бил последният писък на модата.
Кой ще се качи в нашия Експрес ХХ ли ? Пътниците са един театрален продуцент – Оскар Джеф (Добрин Досев), и неговата възлюбена – Лили Гарлънт (Маргита Гошева). Те са били любовници дълго време. Работили са заедно, но тя го е напуснала и е отишла да снима в Холивуд. Току-що е спечелила „онази гологлава статуетка”, а неговите спектакли пропадат все по-надолу. За да си върне Лили, ако не в леглото, то поне на сцената. Освен тях във влака са нейният любовник – самодоволна ходеща реклама на човешката тъпота, амбициозната и неуморна негова секретарка, която няма да миряса, докато не забърка поредния скандал, при това в компанията на алкохолик ирландец, който не е близвал от десетина минути, страхлив прелюбодеец и неговата палава секретарка, угрижен началник-влак и вманиачен по апокалипсиса душевно болен, любознателен шафнер-новобранец и напълно заблуден немски актьор самодеец. Както виждате – колоритна компания, в чиято среда чистосърдечният смях е гарантиран.
- Вие как открихте текстовете на този автор?
- Преди 5 години в Сатиричния театър правих една друга негова пиеса „Тенор под наем” и така започнах да работя с текстове на Кен Лудвиг. Харесвам творбите му, много ми импотнира като автор. Има великолепно чувство за хумор – хем ситуационно, хем изведено на много красив език. Има много английски хумор вътре, което много ми харесва.
- Как подбрахте актьорите и в каква кондиция намирате трупата на театъра под тепетата?
- Гледал съм актьорите, които избрах в разпределението. С всички тях работя за първи път. Пловдивският театър е страхотен, много се радвам, че мога да работя с колегите.
- Мнозина ваши колеги казват, че комедиен спектакъл се поставя много по-трудно… Така ли е?
- Добрият текст е основна предпоставка, но много важно е и как ще бъде направен спектакълът. За жалост все по-често се случват трупи и представления, които просто научават текста, разчитат на заложеното от автора и на естрадни смешки. Под естрадни смешки разбирам – всеки прави, каквото знае да прави, дали ще се изплези, дали друго, и така се очаква да се получи смешен спектакъл. А в добрата комедия най-важното са оценките – нещата трябва да се оценяват. Тези оценки придвижват действието напред.
- Тези занижени критерии по отношение на нивото на комедийните спектакли не правят ли публиката недоверчива?
- Убеден съм, че когато публиката влезе и види едно добре направено представление, тя задължително го оценява. Казвам го от опит, обичам да поставям комедии и основно това правя. Виждам как не е задължително да има така наречената мечка, за да влезе публиката. Достатъчно е актьорите да се отдадени, весели, с добро настроение и нещата се случват, трудно, но се случват. Важното е хората, влезли днес на театър, да си тръгнат влюбени и въодушевени, те ще се предадат възторга си на своите приятели, и съответно те на свой ред ще влязат в залата, защото са чули, че представлението е страхотно. После и те ще предадат нататък. Това е единственият възможен път, само че ти на сцената трябва да си честен и виртуозен.
- Като погледнете националния театрален афиш, кои са добрите примери за добре направена комедия?
- Ами ето тук – на „Сцена на кръстопът”, гостувахме с една комедия „Камъни в джобовете” и мисля, че всички, които гледаха представлението, са много влюбени в текста и актьорите. Няма колега, който да го е гледал и да не признава, че му се преиграва в него, още докато гледа. Най-скромно ще бъде да спра дотук, без да изреждам представления на колеги, защото ме е страх да не пропусна някого.
Още от категорията

Разпадът на Балабановата къща открит преди десетилетие, експерти готвят становище от 2021 г.


Акценти

Брутална агресия сред младежи на Слънчев бряг

Тодор Неделев се завръща в Ботев Пловдив






