Нова организация щяла да защитава интересите на таксиметровите водачи в Пловдив, стана ясно вчера. Трима от основателите й - Володя Домашенко и Хамди Омер от Националната асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи (НАЗПТВ), както и Мариян Киров от Асоциацията на таксиметровите синдикати в България (АТСБ) са регистрирали сдружение под гръмкото име Национална асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи. На брифинг тримата представиха и исканията си към общината. Таксиметровите „трибуни“ настояват да се махне задължителния жълт цвят като отличителен знак на такситата, защото бил дискриминационен, да отпадне ограничението за възраст 15 г. на таксиметровия автомобил, автомобилите 8+1 места да могат да извършват таксиметрова дейност. Също така се оплакаха от състоянието на таксиметровите стоянки и от това , че повече от половин година чакали за среща с кмета.
Всъщност ако кметът все пак реши да се срещне с представителите на новорегистрираната асоциация, е добре като начало да установи каква част от таксиметровия бранш на града представляват тримата. Проверка на TrafficNews във основните фирми, които извършват таксиметрова дейност установи, че те под никаква форма не участват в асоциацията.
"Тези хора нямат никаква легитимност и няма как да представляват таксиметровия бранш и да се изказват от името на всички шофьори. Когато имаме искания към общината, ние ги представяме заедно с подписите на хората, които ги подкрепят" коментира собственикът на "Виайлет Такси" Диан Станев.
Собственици на таксиметрови компании също не приемат обявените предложения и ги определят като абсурдни. "Ако се премахне ограничението за възраст, градът ще се превърне в автоморга. Нашата амбиция е постепенно да заменим автомобилите с електрически и хибриди, които имат съвсем малък въглероден отпечатък. Само по този начин можем да подобрим качеството на въздуха в града, а да не забравяме и комфортана пътниците" коментира Ангел Кьосев, собственик на компанията "Зелени".
Таксиметровите компании смятат, че цветовете , определени от общината трябва да продължат да се спазват. Аргументите , че жълтите автомобили след употреба нямат пазар са смехотворни. "Ако някой иска да си пренавие километража на колата и да я продава с обяснението , че е карана от баба германка, която е ходила с нея само до пазара, няма как целият бранш да му става съучастник" категорични са таксиметрови водачи. Според тях, различните цветове на таксиметровите автомобили ще увеличат нелоялните практики на някои от водачите.
Тримата, които твърдят, че представляват таксиметровия бранш в Пловдив, са с доста спорни биографии. Мариян Киров, който преди време притежаваше една от компаниите с ной- голям брой коли в града, е стар клиент на прокуратурата. Преди 4 години при мащабна операция на Икономическа полиция и Окръжна прокуратура бяха разкрити различни схеми за укриване на данъци от бранша.
Разследване на TrafficNews.bg тогава установи, че петте фирми , които държат около 70% от такситата в града, са собственост на лица с криминални досиета. Окръжният прокурор Румен Попов официално потвърди, че по данни на ДАИ 1000 от 1500 таксита в града се водят на скитници, затворници и хора, които дори не знаят, че имат бизнес.
Самият Мариян Киров бе главен герой в разследването на TrafficNews. Той лично инструктира представилия се за кандидат-шофьор репортер на екипа ни. Наемането започна с култовата фраза: „Когато работиш в моя фирма, не те интересува нищо и не се плашиш от нищо”. Киров спокойно обясни как се крие оборот и как хората му се измъкват от контролните органи.
В последствие, в интервю за TrafficNews.bg той потвърди, че укрива данъци , като се оправда, че "всички в бранша работят по този начин и няма друг начин да се оцелее".
Володя Домашенко e сред организаторите на няколко протеста на таксиметрови шофьори, а преди две години влезе в новините като облепи автомобила си със знака Z, в знак на подкрепа на руската армия след инвазията в Украйна.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри