„Писна ни някои друг да ни обяснява какво трябва да се случва с летище Пловдив.”
„Община Пловдив няма намерения да строи карго терминали.”
„Ако искате да си мечтаем… представям си го как кацат самолети до различни точки на Европа, как има градски транспорт, как има карго терминал…”
„Летището като остане общинско, може да преговаряме отново с консорциума, но процесите ще се водят от Община Пловдив”
„Това не е обвързващо решение от страна на Министерството на транспорта, но това показва, че на Община Пловдив й е писнало да чака нещо да се случи там… Ако щете го приемете като едно морално решение – Нещо направете”.
Тези изречения са изкарани от изявлението на кмета Иван Тотев, минути преди да се гледа решението за искането на Община Пловдив за 100 % от акциите на „Летище Пловдив” ЕАД от Министерството на транспорта. Предложението бе вкарано ден по-рано в извънреден порядък, а новината дойде като бомба за цялата пловдивска общественост. Посланията на градоначалника бяха разнопосочни, като личеше, че самият той не е убеден какво точно се иска да се случи с летището. Веднъж говори за това как Общината е в най-добрата позиция да стопанисва летището, след това, че градските власти трябва да движат процесите на една концесия или отдаване, а накрая, че това е морално решение, което да размърда държавните органи.
Трите концепции за бъдещето на летището под шапката на Община Пловдив, бяха изстреляни за по-малко от 5 минути от кмета. Нещо повече, той не изчака дебатите по предложението и си тръгна от залата на Общинския съвет, което показва, че самите власти не са убедени сами за себе си в нещата, които правят.
Вътре, на горещия стол бе формалният вносител на предложението Розалин Петков. Към него бяха изстреляни редица въпроси - защо това решение се вкарва в последния възможен момент? Как общината ще управлява аеропорта? Има ли финансов ресурс за това?
Отговорите на зам.-кмета не бяха по-различни от тези на градоначалника. Той призна, че Община Пловдив няма никаква концепция за развитието на летището, като това щяло да стане по-нататък. Очевадно бе и облекчението в гласа на Петков, който каза, че „загубите на Летище Пловдив са само 1 млн. лева на година”, нещо което хазната можела да си позволи. С други думи страхът от финансово бреме, бе много по-голям, отколкото възможност за развитие на летището до Крумово.
Виждайки накъде отиват нещата, общинските съветници на града обърнаха дебатите в клас по остроумие. Заговори се за общински самолети и… щатни стюардеси. Нещата, започнаха толкова да излизат извън контрол, че се наложи Евелин Парасков да направи забележка на колегите си заради шегите, тъй като целият Общински съвет ставал за смях.
Човек не трябва да е на „ти” с градските дела, или да има невероятно дедуктивни способности, за да разбере, че пловдивските властимащи нямаха никаква представа какво правят и защо го правят.
Всичко това се случва на фона на абсолютно информационно затъмнение с концесията на Летище Пловдив. Кметът в началото говори, че „втора процедура” е пропаднала, а в същото време няма никаква информация от Министерството на транспорта какво се случва с нея. Тотев все пак уточни, че не знае дали процедурата е пропаднала.
След като китайците се отказаха от пловдивското летище, законът предвижда обектът за отдаване, да се даде на следващия класиран участник – в случая ПИМК и ТИЗ. Те изразиха готовност да вземат летището, но някой май си прави други планове. Вече трета седмица TrafficNews.bg чака отговор от Министерството на транспорта какво става с концесията.
Това, което се вижда на пръв поглед е, че някой мъти цялата ситуация с пловдивския аеропорт. Дали са бизнес интереси, решения на най-високо ниво или нещо друго е трудно е да се гадае. Повече от ясно е, че сагата с пловдивското летище ще продължи, а още по-ясно е, че тъмните облаци над него ще се сгъстяват с всяко отлагане и прехвърляне на топката между институциите. Остава отворен и въпросът кой натересе Летище Пловдив на кмета, който ще трябва да пренапише капиталовата си програма, за да издържа аеропорта. Дали Министерството на транспорта ще откликне на желанието на Община Пловдив да даде безвъзмездно летището, за да развиваме балено туризъм към Хисаря и Баня, се очаква да разберем скоро. Дотогава може да получим и отговори на повече от въпросите, свързани със съдбата на пловдивския аеропорт.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри