„Взривът, който са чули, според разследващите, оцелелите в тежкия инцидент на магистрала „Струма“, може да се дължи на много и различни причини. Включително се коментира, че много често шофьори, превозвачи, които пътуват към Турция, купуват оттам гориво, което е в момента на цена 50% по-ниска, отколкото е в България. Те се презапасяват с различни туби с бензин, много често там се пазаруват едни такива газови бутилки, които в Турция са много евтини и също се превозват в багажните отделения на автобусите“.
Това коментира по Радио Пловдив Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи за инцидента, при който загинаха 45 пътници в македонски автобус, връщащ се от Турция.
„И ако е имало някакво съприкосовение с мантинелата, ако е имало искри, много лесно е да се взривят тези бутилки или туби с бензин“, допълни той.
Владимир Тодоров припомни, че ако катастрофиралият автобус е бил български, вече би било извество през кой пункт е минал за технически преглед, какви са му били показателите, а в случая това трябва да установи македонската страна.
По думите на експерта е възможно и шофьорът да е задрямал на волана. Тодоров припомни, че при нощно управление на автобус, шофьорът трябва да почива на всеки 4 часа и половина.
"Колеги са подавали многократно сигнали специално за този участък на „Струма“, която не се води магистрала, а скоростен път", припомни Тодоров. По думите му в тези сигнали е ставало дума за основно за недобра маркировка и видимост.
Според данните на специализирания сайт за цените на горива fuelo.net към 23 ноември 2021 г. литър от най-масовия бензин А95 се продава в Турция средно за 8.46 турски лири, което е почти 36 македонски динара.
Отново, според данните на fuelo.net към днешна дата литър от същия бензин в Македония се продава за 75 динара или повече от два пъти по-скъпо. Приблизително същото е съотношението и към цените на бензина и дизела у нас и в Сърбия.
Информирани твърдят, че преди да влязат в България туристическите автобуси спират на бензиностанция на турска територия. Там те зареждали с дизелово гориво легалните резервоари, а с бензин – големите туби и самоделни мини резервоари в багажните си отделения.
Много вероятно е, по същата схема да са минали и 4-те автобуса на тетовската компания „Беса транс“ , преди да пресекат Капитан Андреево в 21.15 часа. това може и да е причина шофьорите на останалите 3 автобуса на „Беса транс“ да не се върнат, за да окажат помощ на сънародниците си след взрива на магистрала „Струма“.
Още от категорията
30 000 медицински сестри не достигат, предлагат минималните им заплати да бъдат над 2000 лева