Няколко таксиметрови шофьори в Пловдив останаха без препитание и завлечени с пари след изчезването на таксиметровия бос и бивш затворник Йордан Йорданов. Без трудови договори, без разрешителни, с по 200-300 лева вътре и в невъзможност да продължат професията си - това е ситуацията, в която оставя Йордан част от шофьорите, подлъгали се да работят за новата му фирма. За тези безпрецедентни нарушения сигнализираха двама от излъганите таксисти, като се обърнаха за помощ към редакцията на TrafficNews.
Иван Чобанов и Николай Тодоров са в бранша на жълтите коли от над десетилетие. Преди да влезе в затвора за Йордан е техен работодател, а след осъждането му за укриване на данъци за над 1,2 милиона, мъжете минават във фирмата на жена му.
Преди няколко месеца Йорданов излиза предсрочно от затвора и се връща в играта, но не с двете си вече прехвърлени инкриминирани дружества - „Вивант груп“ и „Желон“, а чрез "ТК ЕУРОТРАНС - ГРУП" ЕООД. Размахът му е далеч под монополната му позиция от преди години - над 500 таксиметрови шофьори. Йорданов се връща в бизнеса и започва да привлича старите си служители, като според регистъра за издадени разрешителни от Община Пловдив към момента фирмата му има 12 коли по улиците на Пловдив. Иван и Николай са едни от тях, след като Йорданов се свързал с тях и ги убедил да започнат работа при него.
Много скоро обаче мъжете се сблъскват с проблем - превозвачът постоянно ги мотаел за подписване на договор, като дори мъжете му дали вноски за осигуровки. За шест месеца обаче така и не подписват трудов договор, въпреки че те го търсили настоятелно и го молили да уреди документацията.
"Все беше в чужбина или не можеше, или ни обещаваше да стане в началото на седмицата. Все ни повтаряше - спокойно, Икономическа полиция е зад гърба му, ДАИ са мои хора", споделят двамата пред репортер на TrafficNews.
Нарушенията на трудовото законодателство и правата на човека обаче не спират до там. На 26 септември Иван и Николай, заедно с двама свои колеги, отиват в т.н. офис-гараж на Йорданов и му дават по 225 лева за издаване на ново разрешително, тъй като тяхното изтича в края на месеца.
Йорданов трябвало да отиде в общината и да заплати патентния данък, но вместо това изчезва безследно. Спира да вдига телефона си и става буквално неоткриваем. Мъжете отиват в службата за издаване на документите, от където им съобщават, че Йорданов не е идвал повече от 2 месеца.
Така Иван и Николай стават напълно нелегални. Те не просто нямат трудов договор с фирмата превозвач, но и остават без разрешително за упражняване на таксиметрови услуги. Нямат възможност да работят и не могат дори да се отпишат от превозвача, тъй като не могат да изкарат фискалната памет на устройството, като за целта е необходимо тя да бъде заверена с печат на "ТК ЕУРОТРАНС - ГРУП" ЕООД.
"Нямаме алтернатива за работа. Трябва да си купим нови касови апарати по 300 лева и да се включим към друг превозвач, който да ни изкара разрешително. Това ще отнеме най-малко две седмици. Чувстваме се излъгани и няма да оставим нещата така. С този човек приключихме", обясняват шофьорите.
Иван и Николай вече са сигнализирали в ДАИ и Икономическа полиция, от където ги препращат към Прокуратурата. Според неофициална информация тече разследване за дейността на Йорданов и "ТК ЕУРОТРАНС - ГРУП" ЕООД.
Вижте повече в репортажа на TrafficNews:
Екип на TrafficNews направи опит да се свърже с Йорданов, ала телефоните му са изключени. Посетихме и гаража, в който се помещава офисът на фирмата му и където всички шофьори предавали парите и взимали необходимите печати за пътната книжка. Той се намира под носа на Държавна агенция "Автомобилна администрация" или точно на 20 метра от входа ѝ.
Там открихме сина му, който беше в неадекватно състояние. Оказа се, че офисът-гараж е и дом на момчето, което се представи за непълнолетно. Младежът се извини за причиненото неудобство на таксиметровите шофьори, но посочи, че не може да им помогне с нищо.
"Баща ми излетя за Англия, наистина излетя за Англия. И на мен не вдига телефона. Без негово разрешение нямам право да правя каквото и да е, ще бъда изгонен от дома си", обясни пред наш репортер младежът. Печатът на фирмата все още е в гаража, но синът отказва да го използва, въпреки че според шофьорите преди им е подпечатвал документите. Вероятно младежът няма пълномощно да представлява дружеството.
На въпрос дали е нормално баща му да вземе парите на шофьорите и да духне, младежът отговори: "Не е нормално. Нека да го накажат, ако трябва".
Синът на Йорданов на няколко пъти даваше дедлайн четъртък, петък, събота, като призова до тогава шофьорите да изчакат и да не предприемат нищо. "Всичко ще се оправи, братко", обясни младежът на опарените шофьори.
"Казал ми е на вас да ви казвам, че ще си дойде в събота. Но аз ви казвам, в четвъртък ще си е тук, аз поемам отговорността", обясни младежът.
Последва сърцераздирателна тирада, в която синът на Йорданов посочи, че баща му не е оставил дори на него достатъчно пари.
"Дал ми е 15 лева да се изхранвам докато се върне", посочи синът на въпрос дали баща му не е оставил парите на шофьорите.
Предстои ДАИ и Прокуратурата да вземат отношение по случая.
През 2016 Йорданов бе първият осъден таксиметров бос у нас. В продължение на 4 години той управлява двете си дружества - „Вивант груп“ и „Желон“, а при разследване на НАП, Икономическа полиция и Прокуратурата се оказва, че е укрил данъци за над 1,2 милиона лева. Към онзи момент той управлява таксиметрови услуги, въпреки че в досието си има цели 9 присъди. 10-тата е в размер на 4 години. Малко, след като излезе от ареста, Йорданов сигнализира за палеж на автомобила му.
Припомняме, че на 27 март 2019 мащабна акция на Икономическа полиция, НАП и ДАИ блокира таксиметровите стоянки в Пловдив и офисите на четири от най-големите превозвачи в града. Бяха обискирани "Рин Транс", "Легия Груп", "Бали Груп" и "Макс -76". За 24 часа бяха арестувани и свързаните с тях - Стефан Балимезов и Емил Кондов - Доктора. Няколко дни по-късно последва и проверка в офисите на „Хачо груп” и собственикът й Мариян Киров.
Разследване на TrafficNews.bg установи, че петте фирми , които държат около 70% от такситата в града, са собственост на лица с криминални досиета. Щетите за държавната хазна са милиони. Тогава окръжният прокурор Румен Попов официално потвърди, че по данни на ДАИ 1000 от 1500 таксита в града се водят на скитници, затворници и хора, които дори не знаят, че имат бизнес. Образувано бе дознание срещу 4 фирми - превозвачи, ала все още реални резултати от акцията няма.
Днес пък ДАНС влязоха в Държавна агенция "Автомобилна администрация" в Пловдив. Служители от ръководството са били под наблюдение по сигнали за корупция. Иззети са голямо количество документация и няколко компютъра. За разпит са отведени хора от ръководството на пловдивската структура.