Безкондукторното таксуване, което трябваше да бъде окончателно въведено от днес, отново бе белязано от фалстарт. Устройствата в повечето автобуси са спрели да работят още през първите часове от деня, а в някои автобуси изобщо не са заработвали.
Припомняме, че плановете на общината бяха таксуването във всички линии от градския транспорт да става изцяло електронно от тази сутрин. От ОП „Организация и контрол на транспорта“ заявиха, че това ще е тестово изпитание на системата за електронно таксуване и имат очаквания то да е успешно. През последните седмици съвместни екипи от специалисти на предприятието и испанската фирма „Индра системас“ отстраняваха отчетените до момента неизправности.
Оказва се обаче, че тестът съвсем не е успешен. Това установи проверка на TrafficNews.bg в няколко автобуса от различни линии.
Поредното ни приключение в градския транспорт започва от спирка на бул. „Княгиня Мария Луиза”. Проверката на електронното табло не носи изненади – всички автобуси са редовни и се движат според обявените разписания. Качваме се на рейс по линия 36. Още от вратата посягаме към автомата за билет, но ентусиазмът ни не трае дълго.
„Няма смисъл, не работи”, съобщава кондукторката. Билети закупуваме от нея, а от разговора ни става ясно, че системата не е дала грешка, а изобщо не е заработвала. По-рано сутринта в автобуса се качили двама общински служители, за да проверят изправността на устройството. Съобщили, че поправянето му „не е по тяхната част” и слезли от автобуса, разказва шофьорът.
Стигаме до бул. „Александър Стамболийски”. Според обявената информация от ОП „ОКТ” дежурни екипи трябваше да следят за техническата изправност на системата на последните спирки на автобусите. Екип на място обаче няма.
Решаваме да направим втори опит и изчакваме автобус №1, който подранява с 20 минути. Системата отново не работи, а билети се продават от кондуктора. Впечатление прави, че никой от пътниците не посяга към автомата, който вече пета година стои в автобуса, въпреки че превозвачите надлежно са уведомили за новата роля на кондукторите.
„От понеделник - 22.06.2020 година, кондукторите по всички линии трябва да напътстват пътниците при издаване на електронни билети. Само в краен случай се допуска продажбата на билет от кондуктор”, гласи съобщението.
Слизаме на спирка „Байкал”, където изчакваме автобус № 26. Не се налага да чакаме дълго, а електронните табла отново предоставят сравнително точна информация.
Третият ни опит да закупим електронен билет обаче отново удря на камък. Таксува ни кондукторка.
„Сутринта системата работеше, може би – за 20 минути или половин час”, разказва тя. При един от курсовете на последна спирка имало и хора, които „погледнали” устройството. То обаче така и не заработило.
Докато се возим в автобуса, забелязваме и че не всички автомати за самотаксуване по спирките са в изправност.
От разговорите ни с шофьори и кондуктори става ясно, че нито едните, нито другите хранят особени надежди, че системата ще проработи.
„Не знам защо смятат, че нещо ще се получи”, споделя кондукторка.
Припомняме, че първият опит на Общината да въведе безкондукторното таксуване бе през месец април 2015-та година. Тогава се очакваше новата система да бъде внедрена във всички линии до края на годината.
В началото на тази година електронното таксуване бе въведено пилотно по няколко линии от градския транспорт, започвайки с автобус №25. Три дни след старта обаче се оказа, че машинките работят в един от три автобуса.
Неуспехът на днешния експеримент бе леснопредвидим. Отстраняването на един единствен проблем по въпросната системата е изключително тромав и трудоемък. Комуникацията между ОКТ и „Индра” е почти невъзможна при рутинна дейност. Показателен е примерът с автомата за билети на спирката на Чифте баня, който бе обект на вандализъм преди години. Тъй като е външна повреда практиката е Общината да вземе застраховката за автоматите, и да поиска оферта от „Индра” за подмяната му. Вече повече от година този автомат стои разбит, тъй като испанците още не са отговорили за проблема.
Още от категорията