Огромни инвестиции в инфраструктурата в Пловдив се очакват в следващите години, които ще бъдат движени от държавните структури. Община Пловдив вече обяви списъка с приоритетни обекти, които ще се строят в следващите години на стойност от близо 200 млн. лева. Една част от тях вероятно ще бъдат финансирани с кредитната линия от 120 млн. лева, като не е изключено да се намерят пари и от републиканския бюджет. Така например премиерът Бойко Борисов обеща на Пловдив нов мост над Марица, чиято стойност е от над 30 млн. лева.
Не се знае и кой ще провежда поръчките за ст. „Христо Ботев” и базата на Локомотив. Предвид факта, че те са общинска собственост, то логичното е държавата да отпусне средства на градските власти, които да проведат процедурите. В спортната инфраструктура се очакват около 30 млн. лева.
Извън тези проекти, Борисов обеща нов лъч на Околовръстното, удвояването на самото шосе, локалите на пътя и Пловдив – Асеновград. Поръчки вървят и през НКЖИ за модернизация на жп възел Пловдив, чиято обща стойност е над 200 млн. лева.
Докъде са стигнал те и на каква стойност са?
Пътят Пловдив – Асеновград
Първата част на пътя вече е завършен, а скоро се очаква това да се случи и с кръговото на входа на Пловдив.
Първоначалният проект струваше 23 млн. лева с ДДС, като средствата бяха по оперативна програма "Региони в растеж". В първоначалния проект обаче не бяха предвидени изграждането на локални платна, кръгови кръстовища, както и отводняването на трасето. Поради това държавата отпусна още 11 млн. лева на фирмата изпълнител „ИСА – 2000” като допълнителни разходи.
Тя спечели още обществени поръчки за кръговите кръстовища и локалните платна. Последната е на стойност от 18 млн. лева с ДДС и включва проектирането и изпълнението на локалите. Тя отново бе спечелена от фирмата на Юлиян Инджов. Макар работата по тях да не започната, срокът, с който „ИСА – 2000” спечели поръчката е 475 дни. С други думи цялостната реконструкция на пътя Пловдив – Асеновград ще струва 56 млн. лева, а всичко трябва да е готово през 2021 година.
Околовръстното шосе
Веднага след завършването на кръгово кръстовище на пътя Пловдив-Асеновград ще започнат процедурите за новия лъч на Околовръстното шосе. В момента има сключен договор между Община Пловдив и „Пътпроект” за заданието на новия лъч на Околовръстното. Проектът вече бе дарен на АПИ, които ще започнат процедурите.
Очаква се новият лъч на Околовръстното да струва около 7 млн. лева. Все още няма финансиране за него от национални бюджет ,което означава, че най-рано през лятото може да се избере изпълнител на пътя и да се пристъпи към неговото изграждане.
Доста по-бавно обаче се очаква да се случи разширяването на Околовръстното шосе, като неговият старт едва ли ще бъде преди края на този мандат. В ход са и процедурите за избор на проектант за удвояването на Околовръстното. До нея се стигна, след като АПИ прекрати договора с предишния проектант - „Трафик консулт”.
Обществената поръчка за новия проект на Околовръстното е за 3 750 000 лв. без ДДС, а финансирането е от националния бюджет. Той е разделен на три позиции.
Oĸoлoвpъcтнoтo тpace вĸлючвa yчacтъĸ oт път II-86 Πлoвдив - Aceнoвгpaд ĸaтo нaчaлoтo e пpи oтдeлянeтo мy oт път I-8 Πaзapджиĸ - Πлoвдив, a ĸpaят e пpи нoвoизгpaждaщoтo ce ĸpъгoвo ĸpъcтoвищe мeждy път II-56 Бpeзoвo - Πлoвдив и път II-86. Oтдeлнo oт тoвa ce пpoeĸтиpa и път III-805 п. в. Цapaцoвo - Cъeдинeниe, ĸoйтo cъщo ce oтдeля oт път I-8 Πaзapджиĸ - Πлoвдив в ceвepнa пocoĸa ĸъм AM „Tpaĸия“. Двaтa пътя III-805 и път II-86 oфopмят зaпaдeн oĸoлoвpъcтeн път на Πлoвдив.
Това означава, че проектирането ще отнеме поне една година, а след това ще започнат и отчуждителните процедури по трасето. Очаква се да се дадат милиони само за отчуждаване на терените за разширяването. Те обаче ще бъдат значително по –евтини и по-бързо, отколкото едно градско отчуждаване. Причината е, че обектът е от национално значение, като собствениците на имоти могат само да обжалват решението за размера на сумата, а не самото отчуждаване.
Очаква се удвояването на Околовръстното да струва над 150 млн. лева на държавата. В най-добрия случай първата копка на някои от лотовете на Околовръстното може да стане в края на 2021 година.
ЖП възел Пловдив
В момента в ход са две обществени поръчка, чиято стойност е над 200 млн. лева. Първата обществена поръчка на практика обхваща 4 гари и две жп подразделения в областта, като само пробивът под гарата и вътрешноградската линия е изкарана от сегашното задание. Втората процедурата – за пробива под гарата е по-напреднала, като се очаква скоро да приключи. Единствената фирма, която подаде оферта за пробива под гарата е обединението между „Трейс груп Холд” с „Балкантел”.
111 млн. лева без ДДС ще струва модернизацията на Пловдив-Крумово и Пловдив–Скутаре, както и четирите гари - гара Пловдив Разпределителна, гара Тракия, гара Скутаре и гара Крумово. В обществената поръка са включени изготвяне на технически проект, самото строителство, авторски надзор, тестови период, изготвяне на документация и приемането на обекта до въвеждането му в експлоатация. Срокът за изпълнение е 1066 календарни дни или около 3 години. Това означава, че след като бъде избран изпълнител модернизацията трябва да приключи до 2023 година. Тогава е срокът, в който проектът трябва да бъде приключен, тъй като в голямата си част е финансиран през европейския фонд „Механизъм за свързана Европа”. С други думи и пробивът под гарата и градската жп линия, шумоизолиращите стени и пасарелките, които са в другата поръчка за над 100 млн. лева, трябва да бъдат завършени тогава.
Друг проект, за който има готов проект, но е без финансиране е за повдигането на жп линиите по бул. „Копривщица”. Той е стойност от 180 млн. лева, като той е на stand by. Много е вероятно обаче той да отпадне от приоритетните обекти на НКЖИ, ако не се намерят пари от Европа. Кметът Здравко Димитров каза, че има идея да се направят два пробива под жп линиите, които ще бъдат значително по-евтини.
Още от категорията
Баща потроши училищен автобус, скарал се с шофьора