Над 100 млн. лева е годишната печалба на автокрадците у нас. Толкова пари са платили застрахователните дружества за 2014 година. Според изчисленията на Комисията по финансов надзор общо 311 млн. лв. са били по автокаско, което бележи увеличение с 60 млн. лв. за разлика от 2013 г. В тези случаи около 30 на сто са свързани с щети заради кражба. 

Данните на полицията показват, че за миналата година са били регистрирани 3625 посегателства при 3565 за миналата година, което отчита ръст от 1,75 на сто. Статистиката на МВР обаче не е съвсем точна, тъй като в някои от случаите автокрадците искат откуп от собствениците в размер между 5000 и 10 000 лв. и шофьорите, които го плащат, не подават сигнал в полицията. От застрахователните дружества отбелязват и тенденцията да се крадат вече не само нови и лъскави коли, а и по-стари. Според тях причината е, че частите им се пласират по-лесно.

По време на разработките срещу автомафията полицаите установили няколко интересни случая. Ако доскоро крадците задигаха по максимум две коли наведнъж, те вече подкарват колкото могат повече. Така преди месец от столичен квартал били отмъкнати три коли наведнъж, във Варна и Бургас също имало подобни случаи. 

Според криминалистите това се правело, за да се намали риска, тъй като при един по-голям удар, възможността да бъдат заловени крадците е по-малък. „Когато някоя кола бъде открадната, ние веднага започваме работа по случая. Разпитваме контингента в района, следим ги, проверяваме телефони. Така възможността за повторен удар е някъде напред във времето. Затова явно предпочитат на един път да вземат колкото се може повече”, коментираха разследващи. 

Според тях масовите кражби са дело на по-мащабна банда, в която обаче няма изявени професионалисти. Спецовете в бранша внимателно подготвяли акциите си. Те следели автомобила, проучвали как могат да го откраднат и чак, когато са сигурни, че няма риск, тогава действали.

Още новини ТУК

TrafficNews.bg