С бавни темпове и плахо цялата верига на услуги, свързана с туристическия бранш, започва да се възстановява в Пловдив. Първият показателен месец е март - март 2020, през който всичко се срина, и март през 2021, когато бизнесът се опитва да заяви рестарт. Паралелът между тези два месеца показва, че през настоящата година хотелиерският бранш е успал да се възстанови с около 50% на база година по-рано, когато бяхме белязани от началото на пандемията. 

Какво се предлага?

Още около 15 места за настаняване са отворили врати през март в област Пловдив, като така общият брой на функциониращите хотели, мотели, къмпинги, хижи и друг тип места за настаняване са се увеличили до 192 обекта. В това число влизат само места за настаняване, които имат капацитет над 10 легла, което изключва редица от къщите и апартаменти за гости. По груби сметки това е увеличение с около 10% на работещите бизнес обекти в сектора спрямо март 2020. Леглата обаче остават почти непроменени като брой - около 9500 в Пловдив и областта. 

Какво се наема? 

Общият брой на нощувките във всички места за настаняване за месец възлиза на 44.9 хил., или с 46.4% повече в сравнение със същия месец на предходната година. От тези нощувки едва около 3900 са реализирани от чужденци, а всички останали 41 000 са регистрирани на български граждани.  Пренощувалите лица в местата за настаняване през март 2021 г. са над 23 600 души, като така броят им нараства с 45% спрямо март 2020 година. Относителният дял на българите е 93.6% от всички пренощували.

Около 60% от всички чужденци предпочитат да отсядат в луксозни хотели в града под тепетата с минимум 4 звезди и остават за средно между 2-3 нощувки. Всеки трети, посетил Пловдив и региона и останал за нощувка, пък е избрал място с 1 или 2 звезди. 

Градът и областта продължават да привличат най-много посетители от Турция - 28.9%, Германия и Италия - по 7.7%, Гърция - 6.0%, Руската федерация - 4.9%, Украйна - 4.5% и Сърбия - 4.0%. Прави впечатление, че по-голямата част от чужденците не са от държави-членки на ЕС. 

Приходи

Цените в сектора за настаняване и забавление леко са се понижили, предвид отлива на потребители. Така макар да има увеличение на заетостта на хотелите с около 50% спрямо година назад, то увеличението на приходите е едва с около 40%. 

Приходите от нощувки през март 2021 г. достигат 2.2 млн. лв., като от български граждани те са 2.0 млн. лв., а от чужди - 0.2 млн. лева. В сравнение с март 2020 г. е регистрирано увеличение на приходите от нощувки с 42.9%, съответно от български граждани с 55.5%, докато от чужди граждани има намаление с 15.2%. 

Разминаване на търсене и предлагане

Въпреки леко окуражаващите данни, хотелиерският бизнес остава много засегнат от рестрикциите за пътуване и въобще от общите социални и икономическия последици от пандемията. Така потенциалните добри резултати все още са далеч в хоризонта. Към момента данните сочат, че капацитетът на местата за настаняване е бил изпълнен само на 15%, което е изключително лош показател за бранша. 

Общата заетост на местата за настаняване е най-висока в луксозните хотели, където са били заети едва около една четвърт от всички легла. Като цяло заетостта на леглата нараства спрямо март 2020 г. с едва 4,4%.