Демонстрация на новата ТОЛ система, нейната функционалност и особености, бе направена днес лично от проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) пред Камарата на автобусните превозвачи. 

Срещата бе организирана в Асеновград, а на нея бе представено в реално време как се работата с т. нар. тол калкулатор и как се издава маршрутна карта. Всъщност маршрутната карта представлява една от опциите за предварително плащане за пътната мрежа, която превозно средство с допустима максимална маса над 3,5 тона иска да използва.

Издаването на маршрутната карта отнема не повече от минута. Може да се извърши от терминал подобен на тези за винетни стикери в бензиностанциите, както и онлайн. В нея човек описва характеристиките на МПС-то си - номер, еко клас на двигателя, брой оси и т.н., задава начална и крайна точка и избира вариант - най-кратък или най-бърз маршрут. Системата връща точно описание на трасето, начертано върху картата, където се упоменава колко струва преминаването, колко е точната дължина на маршрута и колко от него изисква стъпването на платени участъци. 

ТАРИФА

Представените днес ставки при ТОЛ калкулация са примерни, но вече се приближават приблизително към финалните стойности. Все още няма яснота колко ще бъде тарифата за различните видове превозни средства и различния тип пътища. Продължават срещи с различни засегнати групи - представители на фирмите за товарен транспорт, на автобусните превозвачи и др.

Със сигурност обаче ще има диференциране на ставките спрямо различните видове превозни средства, според параметрите им, според вида и състоянието на пътя, но и според тяхната цел. Така към този момент автобусните превозвачи са постигнали консенсус за така наречената 0-лева ставка за пътническите превози, които се извършват по договор сключен с общините или с държавата. Идеята е една социална услуга да не бъда облагана с допълнителни такси, за да не поскъпва тя от потребителска гледна точка.

Очаква се в близките няколко месеца тарифата да е финализирана. Както ценообразуването, така и обхватът на таксуваната пътна мрежа ще бъдат предложени на обществено обсъждане и ще бъдат гласувани от Министерския съвет след предварителното одобрение и от Европейската комисия.

ОБХВАТ НА ПЪТНАТА МРЕЖА

Обхватът на платените пътища бе една от най-конфликтните точки между бизнеса и държавата. След продължили близо 1 година дебати, ТОЛ покритието се сведе от близо 10 800 километра до около 6000 километра. От тях платени ще бъдат основни магистрални и пътища от I-ви клас, както и около 2400 километра от пътища II-ри клас.

Към този момент няма нито един път в обхвата на ТОЛ таксуване от по-нисък клас. Изкарани от обхвата са и пътищата в лошо състояние. Системата на ТОЛ обаче е замислена като динамична. Това означава, че по всяко време ще има възможност за вкарване и изкарване на пътища от обхвата, за който се дължат пътните такси. 

"Идеята ни е, когато един път е в лошо състояние, за него да не се заплаща. Със събраните пари от ТОЛ таксуването, трасето ще се ремонтира и тогава ще бъде включвано в списъка. Обратно – когато един път се разбие, той ще бъде изкарван от обхвата. Системата е динамична, което означава, че можем да включваме и изключваме даден път през всеки един момент“, обясни пред превозвачите днес Олег Асенов.

ПЛАЩАНЕ НА ТОЛ ТАКСА

Маршрутните карти са само един от вариантите за заплащане на тол такса, като те представляват т.н. предварително задаване на пътищата, които ще бъдат използвани, съответно и предварителното плащане на цената за пътя. То е удобно за хора, които имат точно определен маршрут, не смятат да се отклоняват, въпреки че има вариант за коригиране на предзададеното и най-вече – за тези, които нямат бордови или GPS устройства.

За тези, които искат да разчитат на оборудване обаче, подходящи са вариантите, в които ще бъдат проследявани по цялата карта на България и ще им се натрупва сметка за платените участъци, в които стъпят.

Опциите за този тип ТОЛ таксуване са чрез GNSS базирано бордово устройство или чрез GPS устройство. За да се използва такава локализираща система обаче е необходимо да се сключи договор с доставчик на услугата, който предоставя устройството и отговаря за събираемостта на таксите. Самият доставчик е или Националните доставчици на услуги за събиране на пътни такси (НДУ), или Европейска услуга за електронно събиране на такси (ЕУЕСТ доставчици), или доставчик на декларирани данни, който има договор с НДУ.

Локализиращото устройство трябва да поддава данни към доставчика до максимум 10 секунди, а доставчикът веднага да изпраща информация към АПИ, ако ППС-то стъпи върху платен участък. АПИ от своя страна връщат информация за цената за използването на въпросния участък. Методиката за събираемостта на таксите от доставчиците е въпрос на търговска стратегия, посочва проф. Асенов. Така той предположи, че ще има варианти за разсрочено плащане, за да не затварят фирмите суми предварително.

КОНТРОЛ И СТАРТ НА ТОЛ

В системата за таксуване на база изминато разстояние има и контролни елементи, а именно т.н. порталните рамки на тол системата. Те ще могат да засичат не само камиони и автобуси без платена тол такса, но и леки автомобили без закупена винетка. Това ще стане възможно след въвеждането в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси. От края на август тя работи в тестови режим, а крайният срок за пускане в търговска експлоатация е до 1 март 2020 г. Тогава патрулите на БГ тол ще имат все по-малко контролна дейност. Портлните рамки ще идентифицират нарушителите и автоматично ще се генерират електронни фишове. 

АВТОБУСИТЕ И ТОЛ

Според председателят на Камарата на автобусните превозвачи Васил Пиронков внедряването на ТОЛ системата е положителна стъпка за инфраструктурата в България. Той обоснова позицията си въз основа на необходимостта пътищата да се поддържат и рехабилират, а това очевидно няма как да стане с ниска събираемост, ниски такси и неравнопоставеност при заплащането при ползване. Той е един от радетелите на идеята за 0-лева ставка за пътническия превоз, сключен по договори с общини или с държавата.  

„Специално за автобусните превозвачи успяхме да доведем почти до финал автобусните превози, които имат сключен договор за община или държава да бъдат с 0-лева ставка. Тези автобуси, които извършват специализиран или случаен превоз, ще бъдат по утвърдените тарифи“, посочи Пиронков.

Той обясни, че специално за автобусните превозвачи ТОЛ системата в договорения вид и с условието за 0-лева ставка за пътническите превози, сключени по договор с общини или държава, ще бъде облекчение.

Настоящата винетна система задължава фирмите да плащат за лоши пътищата, за оборудват всяко свое превозно средство с винетен стикер, дори да е от резервните автобуси. При ТОЛ системата се плаща за изминато разстояние само за автобуса, който е пуснат в движение за конкретния маршрут и разбира се за всички пътища без оглед тяхното състояние.

Васил Пиронков изказа предположения, че ако обхватът и тарифите бъдат гласувани в този им вид, едва ли ще се стигне до поскъпване на услуги и стоки за потребителите. Особено важно е това по отношение на междуградските превози, които обикновено са по дългосрочни договори с общинските власти.

Вижте демонстрацията и коментарите на проф. Асенов и гилдията в репортажа на TrafficNews: