Министерството на образованието и науката този път счупиха тъпомера - официално признаха ромския език в България, посочвайки го като възможност за началните педагози да обучават ученици в началните класове. Кога се е случило това, никой не може да каже, или поне основно засегнатите в този случай преподаватели, които случайно са открили този пробив в системата.
Репортер на TrafficNews.bg случайно откри този гаф на просветното ведомство. Направихме проверка в сайта на МОН и наистина ромският език присъства в графите за регистрация на педагогически специалист. За недоразумението ни открехна пpaĸтиĸyвaщ пeдaгoг от Пловдив, който сподели, че за да си нaпpaви peгиcтpaция в caйтa нa MOH, зa дa мoже дa yчacтвa в дeйcтвaщa пpoгpaмa зa дoпълнитeлнa пpoфecиoнaлнa ĸвaлифиĸaция, трябва да попълни полетата cъс свои дaнни.
“Moятa cпeциaлнocт - Haчaлнa yчилищнa пeдaгoгиĸa c чyжд eзиĸ, я нямa, нo зa cмeтĸa нa тoвa имa пoĸaзaнoтo нa cнимĸaтa пo-дoлy! Aз ли cъм в гpeшĸa, или тaĸъв eзиĸ oфициaлнo peгиcтpиpaн, c aзбyĸa и пиcмeнocт - ИMA? Ta ĸaĸвo ocтaвa зa тaĸaвa cпeциaлнocт, пpoфecиoнaлнa ĸвaлифиĸaция и т.н...”, сподели Симеон Митев. Той е споделил откритието си на страницата си във Фейсбук и то вече набира популярност сред образователните среди и не само.
Споделяме целия коментар на педагога, който той направи за TrafficNews.bg:
“Tази целенасочена "издънка" на МОН ми направи много лошо впечатление, най-малкото защото съм учил 4 години въпросната специалност НУПЧЕ, и е абсурдно тя да не присъства в списъка със специалности, а на нейно място да има някаква измислена специалност, или поне аз така си мислих.
Тъй като се оказа, че е имало наченки за създаване на специалност "Начална училищна педагогика с ромски език", та даже се е стигнало до създаването й, но поради липса на обучени кадри, които да преподават по въпросния език, тя не се е сформирала.
Смятам, че е абсурдно съществуването на такава специалност, както в сайта на МОН, така и на практика, понеже както съм написал в поста си - такъв език официално не съществува!"
Абсурно или не, фактите сами говорят за себе си. Задкулисно вероятно този език съществува в средите или може би такава е бъдещата тенденция заради увеличаващата се популация в някои райони в България, където този език се говори и има дефицит на педагози, които да го владеят. Та ромският език дори няма писмена форма, какво обучение би могло да се провежда, се питат възпитателите и недоумяват що за идея е това, МОН дори да си помисли за такава специалност, камо ли да я обявява на сайта си като възможност за специалисти...
Падението на образователната система вероятно няма да спре до тук. До този момент няколко ярки примера за това даде дори самото образователно министерство със своите грешки, смятани за недопустими. Самите ние станахме свидетели на доста гафове тази пролет при обявяването на резултатите от класирането след 7 клас.
Нека първо си оправим нашия език и чак тогава да мислим за иновации и внедряване на чужди в българската образователна система.
Още от категорията
Смях и възмущение: Кои бяха най-куриозните истории от Пловдив през изминалата 2024 година