В Италия е произведен първият сериен автомобил от марката Ламборгини
Ламборгини е италиански производител на суперавтомобили и тракторна техника. Намира се в градчето Сант'Агата Болонезе, близо до Болоня, Италия. Компанията е основана през 1963 г. от Феручо Ламборгини, който искал да произвежда автомобили, конкуриращи моделите от доказани марки, на първо място тези на Ферари. Първите модели на компанията са пуснати в средата на 60-те години и се отличават със своята изтънченост, мощност и комфорт.
Самият Ламборгини притежавал компанията още 9 години след основаването ѝ. Днес компанията е притежание на Ауди. Ламборгини започва своята история от началото на 60-те години с инициативата на индустриалния предприемач Феручо Ламборгини.
В началото на 60-те години Феручо Ламборгини имал няколко компании (основно се занимавал с производство на трактори) и можел да си позволи покупката на скъпи автомобили. По различно време той е притежавал Mercedes 300SL, няколко Maserati 3500GT, Jaguar E-type. Имал и няколко Ferrari 250 GT, от различни версии. Но във всеки автомобил той намирал някакви недостатъци. Известни са няколко версии за причините, които накарали Ламборгини да създаде фирма за автомобили, но в основата на всички тях е конфликт със собственика на компанията Ферари Енцо Ферари.
Според сина на Феручо Ламборгини, един ден баща му отишъл при своя приятел Енцо Ферари, за да се оплаче от качеството на съединителя на неговото Ferrari 250 GT. Енцо го отпраща с пожелание да продължи да се занимава с трактори, защото нищо не разбира от спортни коли. Ламборгини ядосано му отвърнал, че ще му покаже как се прави спортна кола. Върнал се във фабриката си, разглобил трансмисията на своето Ferrari 250 GT и видял, че съединителят е от същата фирма, която снабдява и неговите трактори със съединители. В складовете си открива част, която пасва на автомобила му, и така си решава проблема.
Известно време след това Феручо решава да започне собствено производство на спортни коли, като привлича за своя проект талантливия инженер Джото Бидзарини (Giotto Bizzarrini), разработвал преди това V-образен 12-цилиндров двигател за Ferrari. Ламборгини искал първата му кола да е с такъв двигател.
Новият двигател има 4 разпределителни вала – по 2 за всяка група цилиндри, 2 клапана на цилиндър и е с мощност от 350 конски сили. Моторът е и с алуминиева конструкция, колянов вал, поддържан от седем основни лагера, ковани алуминиеви бутала и разпределителни валове със собствени зъбни колела и вериги. Моделът на този автомобил е 350GTV и е по дизайн на студиото на Франко Скалионе „Scaglione-Touring“. За емблема на марката Феручо Ламборгини избира своя зодиакален знак – телец.
Мохамед Али побеждава Джордж Форман и става световен шампион по бокс в тежката категория
Датата е 30 октомври 1974 година. Целият свят се подготвя за един двубой, което ще промени завинаги историята на бокса. Критиците по-късно ще го нарекат „най-великото спортно събитие на 20 век“. Според различни данни, това е едно от най-гледаните спортни събития, предавани на живо.
Повече от 50 милиона души са платили, за да го гледат в затворени кина. 1 милиард души стоят пред екрана, а точката на интерес е Киншаса, Заир. Публиката на стадиона е повече от 60 000 души и през последните няколко месеца Заир приветства туристи от цял свят като всяка вечер присъства в международните новини.
Още с началото на самия мач, изглежда прогнозите на специалистите ще се сбъднат. Огромният Форман е по-агресивен и тотално доминира на ринга. Това обаче е един от мачове, заради който Мохамед Али си печели славата на най-великия за всички времена. Той ясно осъзнава, че няма как да се надиграва с Форман и решава да го надхитри. Али бяха около въжетата, обляга се на тях и използва възможностите за клинчове.
Понася доста удари по тялото и ръцете, но не и в главата, чакайки своя шанс за контраатака. И този шанс в крайна сметка идва, секунди преги гонгът да удари за край на осмия рунд, Джордж Форман е на земята за първи път в кариерата си.
"Грохотът в джунглата" многократно е определян като най-големия мач в историята му, а влиянието му върху спорта въобще, както и върху името Мохамед Али, е безспорен.
"Казах на критиците ми, че съм най-великият за всички времена. Никога не ме смятайте за аутсайдер, докато не навърша 50", казва той след мача.
Салвадор и Хондурас подписват мирен договор, с който приключва така наречената Футболна война
Футболната война е краткотраен военен конфликт между държавите от Латинска Америка Салвадор и Хондурас през 1969 г. Названието Футболна война идва от разпространеното от масмедиите становище, че причина за войната е загубата на хондураския национален отбор по футбол от отбора на Салвадор по време на международния мач, състоял се на 15 юни 1969 г. – част от квалификациите за световното първенство през 1970 г.
По-вероятната причина за войната е създаденото значително преди това погранично напрежение, а самият мач се оказва негова кулминация, връхна точка на обсебващия двете държави национализъм и на практика формален повод за започване на войната.
Една от главните причини на конфликта е самоволното заемане на селскостопански земи в граничните райони на Хондурас от безимотни салвадорски селяни. Хондураският режим се опитва да ги принуди да напуснат територията на страната. На тази политика обаче се оказва отпор от страна на властта в Салвадор, която се опасява, че връщането в страната на голям брой бедни и безимотни селяни ще наложи провеждането на аграрна реформа за оземляването им за сметка на едрите собственици и вероятна партизанска война срещу властта в страната.
Същевременно атмосферата се нажежава от медиите в двете държави. След загубата на хондураския футболен отбор в Сан Салвадор националното хондураско радио отправя апел за прогонване на салвадорските селяни от хондураска територия. Като отговор на този апел в Салвадор се провеждат масови антихондураски демонстрации. Следват погранични инциденти, което довежда до скъсване на дипломатическите отношения между двете държави.
На 14 юли салвадорската армия навлиза в хондураска територия и за кратко време военните действия вземат около 3 хиляди жертви. Войната е преустановена с посредничеството на Организацията на американските държави, но напрежението между двете държави, изразявало се в погранични инциденти, трае до 1972 г.
Войната между двете държави приключва формално със сключване на мирен договор на 30 октомври 1980 г.
Още от категорията
На този ден: Победа на българите при Пирот