Да се увеличи цената на застраховката или да се намали цената на човешкия живот? Така изглежда дилемата през българските законотворци. Днес премиерът Бойко Борисов нареди парламентарната група на ГЕРБ да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането, докато не бъдат подложени на широк обществен дебат. Промените бяха внесени от Менда Стоянова и предвиждат въвеждането на таван на имуществените обезщетения при застраховка "Гражданска отговорност".
Съгласно готвените изменения трябваше да бъде въведен таван на обезщетение за починалите при катастрофа - 20 000 лева. Този таван трябваше да урегулира поскъпването на "Гражданска отговорност", защото тълкувателно съдебно решение на Върховния касационен съд (ВКС) разшири кръга от хора, които могат да претендират за обезщетение. След това от застрахователния сектор предупредиха, че се очаква голямо поскъпване на полиците, тъй като ще са необходими най-малко 800 млн. лева, за да се покрият и такива искове. Асоциацията на зстрахователите изчисли, че между 800 млн. лв. и 1.3 млрд. лв. ще е "дупката" между приходите и разходите им, ако цената на застраховката "Гражданска отговорност" остане непроменена.
Според проектозакона 20 000 трябва да се платят на съпруг, съпруга, на човек, живеещ на семейни начала, на дете и на родител на починал при катастрофа. Братът и сестрата на загиналия може да получат 15 000 лева, а 5000 лева обезщетение по изключение ще се дава на други лица, които са създали емоционални отношения с починалия - това е записано в предлаганите промени в Кодекса за застраховане. Освен това в предложенията е записано, че промените трябва да важат и за застрахователни събития, настъпили преди влизането в сила на измененията.
През август полиците вече поскъпнаха, тъй като исковете към застрахователите след излизането на тълкувателното решение рязко се увеличиха. Отделно те поскъпват и заради вноските по "Зелена карта" - за изплащане на обезщетения от български застрахователи при катастрофи на чужденци, застраховани в България.
Казусът със застраховките и лимитът на обезщетения е една от най- коментираните теми, тъй като засяга всички водачи в страната. Също така е на дневен ред както в застрахователния бранш, така и в гилдията на юристите. По темата репортер на TrafficNews.bg разговаря с председателя на Адвокатска колегия – Пловдив Стефан Левашки.
- Как се приемат предложените промени в Закона за застровките от адвокатската гилдия?
- Днес стана ясно, че макар и предложени от Менда Стоянова, която е член на парламентарната група на ГЕРБ, депутатите няма да ги подкрепят. Но не това е най – важното. Като човек, който от години следи процесите, смятам че тези предложения се приемат изключително негативно в гилдията. Няма как да бъде поставен таван на човешкия живот. По принцип тези отношения, преживените болки и страдания на близките на загинали в катастрофи, трудно могат да бъдат обезщетени с пари. Освен това е много трудно да се прецени тежестта на отношенията в едно семейство, тъй като при тази мигрантска вълна, връзката между родители и деца, между братя и сестри е трайно нарушена. Всичко е строго субективно, защото близостта се доказва предимно със свидетели. Разбира се има и обективни факти, като например, че някой живее от 20 години в Америка и не е виждал майка си и баща си. Но каквито и да са отношенията, не може на човешкия живот да се слага толкова ниска, а и твърда цена. В крайна сметка обезщетенията в нормалните европейски държави са стотици евро. 20 хиляди лева е таванът, предложен от Стоянова, а само преди няколко месеца излезе информация, че заплатата на шефката на КЗК е 23 000 лева.
- Всъщност духът бе пуснат от бутилката през юни, когато ВКС разшири кръга от хора, които могат да претендират за обезщетение.
- Да, тогава излезе тълкувателното решение на трите колегии, което разшири кръга правоимащи. И според мен проекто-промените в Закона за застраховането е отговорът на застрахователното лоби. Но според мен отдавна би следвало да се направи така, че застраховката да следва водача, а не колата и при определянето й да се има предвид какъв водач е човекът , който ползва застраховката – осъждан ли е за ПТП, има ли нарушения, здравословно състояние, възраст, стаж зад волана и т.н. т. Няма логика застраховката на един изряден водач да бъде същата като някой с 10-20 нарушения на пътя. По-разумно да се въведе системата "бонус - малус", отколкото законодателно да се слага таван на обезщетенията или да се върви към повишаване на застраховката Гражданска отговорност за всички водачи.
- Застрахователи коментират, че след излизането на тълкувателното решение, има бум на исковете от близки на загинали, които вече се включват в кръга от имащите право на обезщетение.
- По принцип не за първи път коментираме тази тематика. Има много колеги, които се издържат от такива дела, а други пък правят доста сериозен бизнес от дела с обезщетения. Едва ли масово хората са разбрали за тези промени, но колегите, които се занимават с тези казуси, са започнали да звънят по роднините и да ги издирват, тъй като работят срещу процент от обезщетението. В крайна сметка обаче законът им дава това право и всичко е в реда на нещата. Поправката е уместна и навременна, но трудно доказуема в един наказателен процес. Тези роднински връзки са сложни и там делата ще са изцяло съдебни и обезщетенията ще са занижени. Преценката би била много сложна.
- Не смятате ли, че полето за злоупотреби е много голямо?
- Да ,така е. Присъствах на един процес в Софийски градски съд , в който един колега се опитваше да докаже , че двама души са били във фактическо съжителство, въпреки, че единият живеел в Пазарджик, а другият в Перник. Наистина ще има злоупотреби. Трудно ще се доказва и предполагам , че застрахователите ще предлагат много ниски обезщетения иначе дела до дупка. Техните юристи са достатъчно добре платени, така че ще си бранят интересите.
- Застрахователите вече предупреждават, че Гражданска отговорност може да скочи драстично. Коментират се цифри между 800 и 1000 лева. Това са непосилни цифри за голяма част от българите. Оправдано ли е подобно увеличение?
- Според мен не е оправдано. Няма резон за подобно вдигане.