Дебатът "Да се увеличи ли цената на застраховката или да се намали цената на човешкия живот?" продължава. В дъното на спора е предложението, внесено от Менда Стоянова от ГЕРБ, обезщетението по "Гражданска отговорност" за неимуществени щети при смърт на пътя – тоест за болки и страдания на близките, да се ограничи до 20 000 лв. за деца, родители и съпрузи, до 15 000 лв. - за братя и сестри, и 5000 лв. - за всички останали, с които лицето е имало трайна емоционална връзка. Застрахователите твърдят, че таванът спешно трябва да се въведе, защото има огромен скок на заведените дела за търсене на обезщетение след решение на Върховния касационен съд от 21 юни тази година, разширило кръга на близките, които могат да търсят компенсация за преживени болки и страдания. Асоциацията на българските застрахователи обяви, че 9 адвокатски кантори злоупотребяват с неимуществените обезщетения за болки и страдания и ще внесе сигнал срещу тях, 180 адвокати излязоха с отворено писмо.
TrafficNews.bg продължава да следи темата и търси мненията на различни експерти по темата. Бившият съдия и настоящ адвокат Кирил Николов също се включва в дискусията с изключително остър коментар. Кого обслужва поисканото изменение на закона, как ще се отразят промените на пътния травматизъм и къде са скрити възможните решения четете в интервюто с с Николов.
- Какви, според вас, ще са последствията от налагането на таван за изплащаните обещетения на пострадали и техните близки при катастрофа?
- Искат да отстранят ефекта, а не проблема. А това, че ПТП-тата ще останат, никой не го интересува. Каква ще е ползата за хората, които са пострадали от катастрофи? Нали за тях говорим? Нали те са невинните жертви? Вместо да помогнат на тях, те помагат на извършителите, които сега ще са спокойни и ще си веят койрука, защото застрахователят отговаря пред пострадалия, но има право да си иска обратно парите, ако си неправоспособен, ако бил пиян, ако нямаш гражданска отговорност, ако си напуснал произшествието. И сега разни пияндета, наркомани и автохулигани без книжка няма да имат страх, защото 20 000 лева се изплащат. Къде са 20 хиляди, къде е 150 000 , колкото е практиката за кръвнина на наследник. Това е свръхтежък проблем, за който не могат да бъдат изнесени никакви разумни обяснения. Единственото обяснение е да услужим на големите корпорации.
Много по оправдано е да се даде право на застрахователя, ако си причинил виновно произшествие, от което застрахователят да е загубил повече от еди колко си лева, да откаже да сключи застраховка Гражданска отговорност. До определен момент при виновно поведение застраховката трябва да се вдига, а при определени условия – да следва директно отказ. Защото в момента ти си рисков играч, а в същото време плащаш цена като водачите, които спазват правилата.
Условието да се управлява едно МПС е то да има сключента застраховка Гражданска отговорност. Когато застрахователят откаже да сключи такава застраховка, защото ти си рисков играч и законът му дава това право, ти не можеш да управляваш МПС. И чак като мине някакъв определен срок за законово предвидена реабилитиция, тогава може да се сключи нова застраховка. И всички ще внимават. Естествено във всички държави има ПТП- та , но в България нещата са ужасяващи.-
- От много време се коментира, че трябва да бъде промемена системата за определяне на размера на застраховката, но това не се прави. Каква е причина ?
- Отговорът е прост – заради социалистическият манталитет на обществото, който е оставил неизлечими следи и те са толкова по- неизлечими, колкото държавната власт със своето отношение е към всички държавнически и обществени въпроси стимулира този манталитет. Според този манталитет, трябва всички да могат да си позволят да платят. Сега всички се опракват, че е скъпо, но всички плащат. Ако ти направят 2000 лв. Гражданската отговорност, защото си един автохулиган, изведнъж става непосилно и народът ще писне. Това е. Една огромна маса от произшествията на пътя са предизвикани от цигани, а те са безценен електорален ресурс. Вече доста време наблюдавам по пътищата, че манталитетът на частот шофьорите се променя. Колкото е по-скъпа и лъскава една кола, толкова по –внимателен е шофьорът й. Най- големите хулигани са някакви младоци с беемвета.
- Проблемите започнаха след решението на ВКС да увеличи кръга на лица, които имат право да получат обезщетение при смърт на близък. Предвиден ли беше ефектът от това измемение?
- Според мен не беше редно в кръга пострадали да се включват братя, сестри, баби, дядовци. Решението има своята морална обосновка, защото не можеш да кажеш, че майката и бащата, съпругата или детето на пострадалия, страдат по-малко от братята и сестрите. Но така произвеждат огромен икономически проблем. Факт е, че застрахователите поискаха таван на обезщетенията точно след решението на ВКС. Това не биваше да се случва и трябваше да бъде предвидено. Макар, че според мен е имало договорка – ВКС да разшири кръга, а застрахователите да искат намаляване на обезщетенията. Смятайте колко деца има в едно многолюдно ромско семейство . И какъв ще е размерът на обезщетението, който ще трябва да плати застрахователя. Давам този пример, защото там рискът е много голям – родителите им карат без книжки или с фалшиви такива, децата се оставят без надзор на улицата да играят пред преминаващите коли и пр.
- Но не можем да заобиколим факта, че има адвокати и кантори, които правят огромни суми от тези дела, а в същото време до близките стигат жалки огризки.
- Това не е проблем на законодателството. Това е проблем от съвсем друг порядък. По принцип договорка за плащане на процент от обезщетението над обичайния размер е нищожна по силата на чл. 26 от ЗЗД, който казва че нищожни са договорите, които противоречат на морала. Защото не е морално да вземеш 50 или 70 процента от кръвнината на пострадалия
- Кой трябва да се справи с този проблем?
- Адвокатските колегии, които са самоуправляващи се единици. Минимумът, който може да се направи е колегиите по места да изискват договорите на адвокатите, които представляват пострадали от ПТП в търсене на застрахователно обезщетение, да се регистрират в адвокатурата и да обявяват договорите, за да има проследимост и контрол. Това може да е превенция срещу мошеничества и да има обратна връзка между застрахователите и адвокатските колегии. Адвокатите сигурно ще скочат и ще кажат, че договорите са конфиденциални и те не са длъжни да ги обявяват . Въпреки това може да се защити някаква подобна хватка, с която адвокатите да се дисциплинират.-
- И какво прави Адвокатската колегия, ако адвокатът представи договор за 50 % от обезщетението?
- Колегията може да проследи дали догода от този договор ще бъде обявен и данъците от него платени. Няма как да предвидим всички сигуации, но трябва да се създава преса, която да затруднява недобросъвестните колеги да вършат мушингии.
- Колко е нормалното обезщетение, които може да иска един адвокат?
- Между 10 и 30 процента. В зависимост от предполагаемите усилия, които ще бъдат положени. Но в крайна сметка отново стигаме до въпроса, че няма възможност за законов регламен, който да бъде толкова изчерпателен, че да замести добросъвествостта в отношенията между хората. Говорим включително и за гражданска съвест. Наскоро мой приятел пострада при ПТП доста тежко. Той ми разказа, че в момента в който излязъл от операционната, отпред го чакали трима адвокати и му тикали визитните картички.
Какво означава това ? Връзки с полиция, връзки със съдебна медицина, връзки с погребални агенции. И всичко е навързано в името на някаква комисионна. И вместо да се бори с това, държавата казва – ние повече от 20 хиляди няма да платим, а вие си мрете. Това е цинично, просташки цинизъм. Какъвто бе цинизмът на Европейския съд за правата на човека, който прие, че за нарушени права на човека в България да се изплащат по-ниски обезщетения от тези, които се плащат в останалите страни от ЕС, защото в България стандартът бил по-нисък. Т.е и правата ни струват по-малко пари. И това бе прието с гласовете на Снежана Ботушарова и още една българка в Европейския съд. Това е дълбокият, гнусен цинизъм , в който твоите обществени представители и сановници показват среден пръст на народа си. На практика ни казват – като сте такива балъци да останете да живеете в България, си натискайте парцалите. Ако не желаете – отивайте да берете портокали в Испания или маслини в Гърция.
- И какво решение виждате на основния проблем, а именно броят на катастрофите?
- Например може да се съберат всички застрахователи и да отпуснат 10 милиона, за да бъдат удвоени камерите по пътищата. На следващата – пак. Не да спонсорират полицията, а да спонсорират превенцията срещу тези нарушения, за които след това те плащат. Но много по-лесно е да се дадат 1-2 милиона на някое лоби в парламента да внесе удобен закон, вместо да се мисли за превенция.
Целият свят се управлява по доста циничен начин, но в добрите цивилизации, към които ние се стремим, този цинизъм е префинен и се работи с него по такъв начин, че хората да не ги боли. Някои го осъзнават, но не ги боли, защото тяхното не се губи. Докато при нас обикновеният човек е смазан. Управниците ни обаче не са по-различни от нас. Това сме ние самите. Кой ще е този българин – беден, но честен , ако отиде на голямата кирия, ще предпочете възможността вместо да забогатее, да остане беден, но честен. Може и да има такива хора, но те нямат никакви стремежи към властта. Трудолюбивият и честен човек влага усилия, за да се развие и постигне нещо в собствената си писта и няма нужда от политически патерици, за да стане някой. Не е случайно, че в старите цивилизации политици стават хора, които са успешни в собствения си бизнес.