Транспортният бранш отново настоя толсистемата да бъде тествана и предварително да е ясно, че всичко работи както трябва, преди да бъде въведена.
Тестовият период да бъде шест месеца, а не три, както е обявено от МРРБ, настоява още браншът.
Бизнесът днес обяви, че подкрепя въвеждането на толсистемата, но иска това да стане при ясни правила и спазване на всички технически изисквания. Всичко това беше ясно заявено в официална позиция на транспортните сдружения на пресконференция. Документът е подкрепен от различни браншови организации, сред които и Съюза на международните превозвачи.
Браншът прогнозира днес шоково поскъпване на хранителните стоки след въвеждането на новото таксуване по пътищата. Точни разчети – кое и с колко ще скочи не бяха представени. Причината е, че регионалното министерство не е предоставило карта с участъците от пътната мрежа, които ще се таксуват.
В началото на месеца зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков обяви, че близо 33 000 км междуградски и общински пътища у нас ще се ползват от шофьорите без да плащат тол такси или винетки. Таксуването било предвидено за между 5-7 000 км пътища.
"Междуградските пътища, по които се придвижват стоки от първа необходимост за малките населени места, ще бъдат изцяло безплатни. За тях няма да има нужда да се купуват винетки и няма да бъдат обхванати от тол системата", обясни тогава той.
TrafficNews припомня, че към момента обявеният срок за въвеждането на толсистемата е 15 август. Дотогава остават само три месеца. Началото на тестовият период започва от утре, но според транспортният бранш той е недостатъчен. Освен това според тях, процесът е белязан и с много неясноти.
От транспортния бранш отбелязват важността на наличието на изградените пътни рамки и съответното оборудване и камери, което е част от системата за контрол. Те настояват за стриктно спазване на техническите изисквания при изграждане на толсистемата и посочват, че това е най-сигурната гаранция тя да бъде въведена без рискове и без възможности за създаване на хаос.
В началото на януари имаше фалстарт на толсистемата, когато електронните винетки бяха най-накрая пуснати в продажба, именно това поражда и сегашните тревоги.
От сметките на бизнеса стана ясно, че разходът на превозвачите ще скочи двойно заради пуска на тол системата.
"С новите пътни такси със 100% повече ще струва изминат километър, само цената на пътната такса ще бъде 75 стотинки средно за най-масовите камиони, а заедно с горивото достига 1.40 лева", пресметна Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите.
Транспортният и спедиторски бизнес предлага при определяне на размера на толтаксите в България да се приеме германската система, но съобразена с БВП на България, който е около пет пъти по-малък от този на Германия.
Сред исканията им са толсистемата да обхваща само магистрали и пътища първи клас, които са част от европейските транспортни коридори.
"В България транзитният трафик е доста голям и фокусът трябва да бъде насочен към транзитното движение и да бъде облекчен режимът за операторите на вътрешния пазар", отбеляза Арабаджиев.
Сред исканията им е да се разгледа възможността за приемане на облекчения на превозвачите на вътрешния пазар, чиято дейност има социални функции, подобно и на автобусните превози - например превозите за доставка на стоки от първа необходимост.
Още от категорията
Един човек е загинал, а 18 са ранени при катастрофи у нас