Институтът за пътна безопасност изпрати отворено писмо до служебният министър-председател Стефан Янев. В него за пореден път от ИПБ настояха за среща с властите, на която да бъде обсъдено създаването на цялостна концепция за управление на риска от ПТП, както и създаването на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП).
Според ИПБ, ако такъв анализ на критични отсечки е бил направен, е можело да се намали риска за много тежки пътни инцидент, включително да се избегнат трагедии, като тази с македонския бус.
"Ако своевременно беше извършена оценка, то тя щеше да идентифицира точката на тежката катастрофа на АМ „Струма“ като такава с висок риск за настъпване на тежко ПТП. Тя би следвало да се базира на данни от различни официални източници, тъй като на МВР, за тригодишен период, са известни повече от десет леки ПТП, а справката в гаранционния фонд ще ни покаже показва, че са настъпвали множество ПТП, който не са заявени пред МВР", пише в позицията.
Вижте цялото отворено писмо:
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Жестоката катастрофа с македонския пътнически автобус, при която загинаха 45 души, е прецедент в историята на пътнотранспортните произшествия в България. Трагедията е повод за пореден път да повдигнем въпроса има ли политическа воля за намаляване на жертвите на пътя. За последните шест месеца всеки ден се обръщахме към Вас с надежда да предприемете промени в управлението на транспортната ни система за да не се повтори катастрофата от „Своге“. Опитът да бъде изместен фокуса върху водача на МПС, лошите пътни условия и какво ли още не е неправилен и няма да ни помогне да променим ситуацията. Цялата транспортна система е компрометирана /навсякъде липсват знаци, маркировка, грешки в проектирането, липса на контрол и др./. Незабавно са необходими промени в управлението на транспортната ни система в противен случай ще продължим да отчитаме поредните жертви от ПТП.
След тежката катастрофата край град Своге през август 2018 г. Институтът за пътна безопасност (ИПБ) инициира създаването на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП). Основната задача, която агенцията трябваше да осъществява, бе компетентно и отговорно да управлява риска от ПТП. За целта трябваше да изготви оценка на риска от ПТП в страната, да координира дейността на всички държавни институции, които имат отношение към безопасността на движението по пътищата, както и да формира държавната политика в тази сфера. От създаването си през 2019 г. до днес ДАБДП не е изпълнила нито една от тези задачи. За бездействието на ДАБДП сме сигнализирали многократно и Вас, и бившия заместник министър-председател Томислав Дончев. След дълъг обществен натиск от нас едва през март 2021 година е приета поправка, с която оценката на риска придобива законов характер (Закон за пътищата, чл. 36б, ал. 1, ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.).
След оглушително мълчание от страна на ДАБДП в първите часове след най-тежката в нашата история катастрофа на АМ „Струма“, под медиен и обществен натиск, представители на ДАБДП (г-н Рапчев и г-н Табаков), заявиха, че агенцията била извършила анализ на риска от ПТП. Дали това е вярно или не? Дали за пореден път не се подвеждат обществото и институциите? Задаваме тези въпроси, тъй като сред публично достъпната информация на официалната интернет страница на ДАБДП няма нито един документ, който да съдържа анализ или оценка на риска.
За да се анализира риска, той първо трябва да бъде идентифициран, после оценен, а третата стъпка е да се предприемат коригиращи действия за намаляване на риска от настъпване на тежки ПТП. За идентифициране и оценка на риска е необходимо да бъде утвърдена методология, каквато на нас не ни е известно да има.
От изказванията на представителите на ДАБДП оставаме с впечатление, че се бъркат местата с концентрация на тежки ПТП с тези, които се смятат за опасни или рискови участъци за настъпване на ПТП, а това са две отделни категории. Дали допуснатите грешки целят въвеждане на гражданите и институциите в заблуждение или са породени от липсата на експертиза при управлението на риска? Какъвто и да е отговорът, става ясно, че поведението на ДАБДП е некомпетентно, противоречиво и най-вече не отговаря на обществените очаквания за управление и намаляване на риска от ПТП.
Смисълът от оценката на риска е да се идентифицират и приоритизират проблемните участъци, всеки от които има своята специфика, налагаща различни комбинации от мерки и инструменти, за да не се превръщат в места с концентрация на тежки ПТП. В тази връзка със съжаление ще отбележим, че ако своевременно беше извършена такава оценка, то тя щеше да идентифицира точката на тежката катастрофа на АМ „Струма“ като такава с висок риск за настъпване на тежко ПТП. Тя би следвало да се базира на данни от различни официални източници, тъй като на МВР, за тригодишен период, са известни повече от десет леки ПТП, а справката в гаранционния фонд ще ни покаже показва, че са настъпвали множество ПТП, който не са заявени пред МВР.
Институтът за пътна безопасност през месец февруари 2021 г. направи оценка на риска от ПТП и я показа чрез медиите на българското общество. В тази карта ясно се вижда, че отсечката, в която стана тежката катастрофа на АМ „Струма“, е с висок риск за настъпване на ПТП.
УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
За пореден път, водени от експертизата си да управляваме риска от ПТП, отправяме към Вас предложение за експертна среща, на която да Ви запознаем с изготвените от ИПБ цялостна концепция за управление на риска от ПТП и модел за преструктуриране на ДАБДП. Само с обединени сили можем да постигнем напредък в овладяването на високия брой ПТП в България.