Със сериозни промени в Закона за движение по пътищата депутатите се надяват да ограничат броя на катастрофите и да повишат безопасността.

"В края на миналата седмица депутатите приеха този път много сериозни мерки и наказания спрямо водачите, които най-често извършват пътнотранспортни произшествия. Вече водачите нямат право при ПТП да отказват тест за алкохол и наркотици. При отказ от тяхна страна, лишаването е за една година и глоба от 2500 лева. При повторно нарушение, особено когато алкохолът в кръвта е над 1,2 промила – лишаването отива от една до три години и глоба от 1000 до 5000 лева", коментира бившият директор на магистрална полиция Красимир Занев.

При повторно нарушение санкциите се увеличават – от една до три години лишаване от правоуправление и глоби до 5000 лева.

Особено сериозни последици има, ако водач, под въздействието на алкохол или наркотици, причини смърт – наказанието вече е между 12 и 20 години затвор.

Критика към инфраструктурата и фокуса на закона

"Аз няма да кажа, че тези промени са глупави, за да не би някой да се обиди, но те са и глупави... може би ще кажа, че са грешни или некомпетентни. Акцентираме върху употребата на алкохол, върху превишената скорост. Всички знаем, че в Европа най-лошите пътища са българските. За всичко това виновна е АПИ. АПИ до момента не може да ремонтира пътната мрежа, не може да оправи дупките, не може да сложи елементарна маркировка, но ще ни контролират и санкционират", заяви пътният експерт Христо Радков пред Bulgaria ON AIR.

Той определи като абсурдно предложението за движение на тежкотоварни превозни средства на дистанция от 300 метра, наричайки го "некомпетентно".

Радков подчерта, че маневрите са основна причина за инциденти, но законодателят не взима предвид това и се насочва само към санкции за алкохол и наркотици.

Видеонаблюдение и съмнения за произвол

Занев даде конкретен пример за ефективността на видеонаблюдението – само за няколко дни 300 шофьори били засечени да карат в аварийната лента без причина. Всички те ще получат електронни фишове със солидна глоба от 1000 лева, отнемане на книжка за три месеца и 10 наказателни точки.

Радков обаче посочи, че законът и сега позволява каране в аварийната лента при здравословен проблем или техническа повреда, което, според него, отваря вратички за произволно санкциониране.

"За да подобрим безопасността на движението, трябва да направим две неща – да оправим пътищата, които са ни най-трагични, и АПИ да спре да се занимава с глупости – да снима и да го играе Холивуд. А МВР с пътната полиция трябва да направи това, което Саакашвили направи в Грузия – за една нощ ги уволни. Пътните произшествия намаляха, жертвите намаляха, докато нямаше пътна полиция. Нашата пътна полиция е напълно безполезна", каза още Радков.

Нови правила за електрическите тротинетки

Особено спорна се оказва и новата регулация за електрическите тротинетки. Те вече трябва да са регистрирани, с платена застраховка "Гражданска отговорност", да се управляват от лица над 16 години, само през деня и задължително с каска.

"Трябва да се засили контролът и нарушителите просто да бъдат санкционирани безкомпромисно от пътната полиция, която да прилага закона с цялата му строгост", заяви Занев.

Радков подчерта, че липсва ясен механизъм за реален контрол.

"Все пак този пътен травматизъм, с тези убити и ранени на пътя – крайно време е да спре или поне да бъде ограничен. България е на едно от първите места по убити и ранени. Това така не може да продължава", подчерта Занев.