Пловдив е един от градовете с най-успешно прилагане на механизма за обхват и задържане на децата в образователната система. За миналата година един от екипите педагози е направил 443 посещения в семейства, чиито деца не посещават училище. От тях трайно завърналите се в класната стая са 25 от Шекер махала. Като цяло на територията на страната вече са сформирани и постоянно действащи общо 1 239 екипа с общо 10 030 представители на образованието, социални работници, полицаи, общински служители и медиатори.
От създаването на механизма работи специализирана електронна платформа, в която се качва информацията за всяко едно дете. С така създадената база данни може да се проследи къде в даден момент се намира детето и неговото семейство. В тази платформа са качени всички, които подлежат на образование - от предучилищни групи до 18-годишни. Чрез филтър екипите отсяват децата, които трябва да бъдат обхванати от образователната система.
В работата си екипите по обхват най-често срещат трудности заради миграцията в страната и в чужбина, липсата на документи като актове за раждане, липса на законни настойници, ранни бракове и майчинство, както и ниска административна грамотност на част от родителите - коя институция каква помощ или подкрепа и при какви условия може да се предостави на детето или на семейството.
Самият механизъм за обхват и задържане на децата в образователната система се изпълнява вече две години. Той представлява съвместна работа на институциите - училището, полицията и социалните. Екипът работещ по механизма в пловдивското начално училище "Панайот Волов" е от 5 души. На практика те извършват физическите посещения в семействата, чиито деца са извън образователната система.
„Най-важното, което трябва да направим за тези деца в случая е да ги социализираме, защото те трябва да се върнат в училищния живот. Това е най-тежкият процес“, разкри пред TrafficNews.bg директорът на ОУ "Панайот Волов" инж. Цонка Жиговечка.
Работата на екипите обаче не свършва само с физическите посещения в семействата, тъй като те се явяват и като наставници на завърналите се деца.
Според директора на училището основната причина за това децата да не посещават училище са родителите. За да се предотврати това трябва да се прилагат комплексни мерки. Един от вариантите е Социално подпомагане да се включи със спиране на социалните услуги, както към децата, така и към семейството. Друг вариант е да се включат и районните кметове, които след подадени сигнали да глобяват съответно семействата, чиито деца не идват на училище.
Какво разказва екипът от педагози, които са поели тежката задача да социализират децата, както и някои от най-големите им постижения, вижте във видеоматериала на ТРАФИК ТВ: