Бойко Иванов е на 32 години. Живее в Благоевград. Завършил е история, работил е като управител на заведение. В момента е търговски представител. Само близките и приятелите му знаят за неговото хоби. Снима ретро коли и събира макети. Има над 7000 снимки на автомобили, подредени в албуми по азбучен ред. Има и стотици уникални макети на ретро коли. Хобито му обаче не свършва дотук.
Бойко купува и реставрира стари автомобили. Тръпката му е да открива „ветерани на колела” от 50-те, 60-те години на миналия век.
Държи всяка кола да има история. При това българска история. Бойко не купува автомобили, които са внос.
Започнал да снима возилата, когато бил на 10 години. Искал да притежава макет на автомобил „Варшава“. Не открил никъде.
Затова решил поне да я има на снимка. След първото фото, дошли и другите. 22 години по-късно снимките станали хиляди.
Подредени са в албуми по азбучен ред. Направил и такива, за които желанието да снима било по-силно от доброто възпитание.
А макетите издирвал дълго време. Събирал пари от закуските си като дете, за да снима и купува макети на ретро коли. Така от джобните събрал пари и на 14-годишна възраст си купил истинско старо „Пежо“, произведено 1960 г.
Споделя, че винаги се вълнува преди покупка. Тя е свързана с преговори, често и дълги пазарлъци. След сделката идва и моментът на реставрацията. Не става лесно, защото трудно се откриват части. Бойко държи сам да ремонтира автомобилите си.
Става бавно и трудно, защото е самоук. Има обаче стотици списания и книги. Те му помогнали да се научи как да се справя сам. Когато вече колата е готова, идва ред на удоволствието да седнеш зад волана и да я подкараш.
„Кефът да караш ретро кола е много по-голям в сравнение със съвременен автомобил. Но пък не може да се сравнява като движение, спира и ускорява много по-бавно. Като тръгнеш по днешните магистрали за морето, даже малко пречиш на движението. Затова предпочитам алтернативни пътища, когато съм със старите коли”, обяснява Бойко.
Сега се е захванал с реставрацията на едно „Рено 15“, модел от 1972 г. От него са произведени само 32 хиляди бройки, а в България никой друг няма такъв.
Бойко снимал модела, когато бил на 12 години. 20 години по-късно успява да я купи. Много е горд с уникалната история на реното.
„Като чисто ново е дошло в България като част от хонорар на оперна певица от Благоевград. Тя била на гастрол в Италия едно лято. После сменя още двама собственици. И накрая, 20 години след първата ми среща с този модел, идва при мен“, разказва с въодушевление колекционерът.
Признава, че пътуването с него винаги се удължава. Заради навика му да спира, щом види интересна стара кола. Поне да я снима. А това не винаги е лесно.
„Някои не искат да им снимам колите. Имам много забавни истории, напроимер един „Кадилак“ успях да го снимам 7-8 години след като го видях. Беше в един гараж. Собственикът първо не ми даваше да припаря до него, но накрая склони. Малко търпение е нужно понякога“, добавя колекционерът.
Ето какво разказа пред TrafficNews Бойко за своето хоби: