Защо продава дизела по 1,60 лв. в своята бензиностанция във Варна. Кои са нормалните цени за горивата, защо другите се лакомят и отказват да ги търгуват разумно по-евтино и как депутатите и министрите не се интересуват от идеите на предприемачите, които предлагат снижаване на цените. За всичко това говори бизнесменът и предприемач от Варна Веселин Марешки.
- Г-н Марешки, не ви ли беше страх да намалите цената на дизела в своята бензиностанция във Варна до 1,60 лв. за литър?
- Защо трябва да ме е страх, хората са супер доволни, пазаруват във Варна и чакат с нетърпение да отворя бензиностанции в цялата страна. Не ме е страх и от конкуренцията, вярвам, че там няма престъпници, за да се страхувам. Надявам се по мъжки ще се конкурираме, спазвайки законите в страната, а който е по-добър ще спечели.
- Веднага след вас обаче и „Лукойл“ обяви, че смъква цените дори със стотинка под вашите?
- Не съм видял такова нещо. Вчера дойдох в столицата и видях, че цените са си по над 1,90 лв. Вие споменахте въпросната фирма, не зная къде са свалили цени, защото моята информация е, че навсякъде в страната продават за 1,97 лв.
- Какво ви провокира да направите този жест към потребителите, какви бяха подбудите ви?
- Знаех какви са маржовете и дълги години, независимо, че съм голям купувач на горива , не видях нито един търговец, който да е така добър да направи някаква отстъпка, която да е що годе нормална и да не бъдем ограбвани с такива големи надценки. Аз го направих за себе си и го споделям с всички мои съграждани. А, когато направя вериги в цялата страна, и с всички наши сънародници.
- Значи имате цел да направите своя верига и от бензиностанции, освен съществуващата от аптеки?
- Основната ми цел е горивата у нас да започнат да се продават на хората на нормални, приемливи цени. Ако наистина „Лукойл“ свалят под 1,60 лв., то аз няма да правя бензиностанции. Важно е да се нормализира пазара, без значение дали аз ще участвам в него или другите търговци вече ще се съобразяват.
- Казахте, че ще откриете свои обекти и в други градове. Кои са те и ще стъпите ли и на пазара в София?
- Да, във всички областни градове до края на годината ще има наши обекти.
- Ще имате ли партньори в бизнеса?
- Разглеждаме всякакви варианти, готови сме и за партньорства, някои кметове вече ми звънят, но не мога да ви кажа повече, за да не им създам неприятности.
- А срещнахте ли се с някой от управляващите да обсъдите своите идеи – с министъра на икономиката Божидар Лукарски или с колегата му на енергетиката Теменужка Петкова?
- Това е странното, че никой не ме е потърсил. Впрочем, като се замисля не е толкова странно, защото от 25 години съм в търговията с лекарствата и не съм се срещнал все още с нито един министър. Сега пак ще се повтори същото. Явно властта не обича бизнесмените, които правят добри неща за хората. Тя предпочита онези, които ги ограбват и да си поделят откраднатото.
- Не сте съвсем прав – премиерът тези дни призова за понижаване на цените на горивата и на всички продукти по веригата?
- Да, много е странно, че той призова, но не виждам нито някой да го е чул и да последва апела му, нито пък да подкрепи мен. Надявам се към средата на годината кметовете по места да се активизират и ги призовавам към това. Става дума за парцели от по 1-2 дка, върху които да направим обектите си и, с които те биха подобрили благосъстоянието на своите граждани като получават горива на достъпни цени.
- Вашата търговска изгода каква е от това да продавате на такива достъпни цени, съобразно и международните такива?
- Според международните цени, с добавени транспортни, складови разходи, акцизи и ДДС в момента 1,59 за дизела, дори за 95, е една абсолютно нормална цена, която е постижима по бензиностанциите. Всичко останало с цена над 1,70 лв., според мен е абсолютен грабеж, при сегашните нива на международните цени на горивата.
- Защо тогава нашите продавачи на тези продукти, общо казано, не свалят цените?
- Защото трупат огромни печалби безнаказано и явно се полакомяват.
- Но как държавата допуска това?
- Това е другият важен въпрос и затова искаме референдум – да има регулация на продажбите на горивата, да не се допускат гласни и негласни споразумения, които са в ущърб на хората. Бих се срещнал с всеки, който има желание да се постигнат нормални ценови равнища. Но досега никой – нито депутат, нито министър, е проявил интерес. Срещам се с разни народни представители по тв студия и се разминаваме. Затова смятам, че на тях трябва да зададете въпроса за страха, с който започнахме разговора. Как така нито един депутат досега не излезе да попита, защо дизела на летището във Варна е 1,59 лв., а в София е 1,99лв. Зад това прозира обвързаност между политици и бизнесмени.
- Как ще завърши всичко това?
- С нова верига от бензиностанции, която да помогне за нормализиране на пазара на горивата в България. Както конкуренцията се съобрази за цените на лекарствата, така ще стане и с горивата. Затова е важно хората да участват в референдума, да постигнат такъв закон, че утре дори и мен да ме няма на този пазар, или пък и аз да взема да се полакомя да продавам по-скъпи горива, да не мога да го правя, защото ще има регулация, която няма да позволява това ограбване. Хората трябва да се научат сами да се борят за своите права.
Аделина Делийска, „Хипотези“.
Какви са цените в момента на пловдивските бензиностанции - ВИЖТЕ ТУК
Още новини от деня може да видите ТУК
TNS.bg