По-рано този месец Apple стана първата американска компания, чиято пазарна капитализация надхвърли 1 трлн. долара. Това постижение се дължи основно на iPhone, който вероятно е най-печелившият продукт в модерната история на човечеството.
Миналата година Apple продаде над 216 млн. смартфона iPhone. Очевидно е, че телефонът е много популярен и буквално печати пари за Apple, която в момента е най-скъпата компания в света.
Когато обаче телефонът бе представен за първи път, имаше много хора, които не смята, че той е чак толкова страхотен. Всъщност, някои хора смятаха, че iPhone ще си бъде направо провал.
Ето някои от тези скептици:
Стив Балмър, главен изпълнителен директор на Microsoft по онова време: "Няма шанс iPhone да вземе някакъв значителен дял от пазара. Никакъв шанс."
Ричард Спраг, старши директор в Microsoft по онова време: "Не мога да повярва на вниманието, което се обръща на iPhone. Просто се чудя кой ли би искал да си купи едно от тези неща (освен най-големите почитатели на компанията)."
Три години по-късно Microsoft дори направи церемониално погребение на iPhone, когато пусна нова версия на Windows Phone.
Джим Балсили, главен изпълнител директор на RIM по онова време: "Просто поредният нов участник на вече наситения пазар, където има голям избор за потребителите. Що се отнася до евентуална радикална промяна за BlackBerry, мисля, че това е преувеличение."
Джон Рубинстaйн, по онова време ръководител в Apple, а след това главен изпълнителен директор на Palm: "Има ли тостер, който също така може да прави и кафе? Няма такова комбинирано устройство, защото то няма да свърши по-добра работа от отделен тостер или кафе машина."
Рубинстaйн казва това в края на 2005 г., шест месеца преди да напусне Apple. След това застава начело на Palm, която бе смазана на пазара от iPhone, преди да бъде продадена на HP.
Ед Колигън, главен изпълнителен директор на Palm по онова време: "В продължение на няколко години се учихме и изпитвахме сериозни затруднения, докато измислим как да направим приличен телефон. Компютърджийте не могат просто да го измислят. Няма как просто така да стъпят на пазара."
Колигън казва това няколко месеца преди представянето на iPhone.
След това, след представянето на iPhone, Колигън казва: "Не искаме да следваме временни дизайнерски увлечения."
В Nokia също бяха песимисти. Ето какво казва Анси Ваньоки, главен стратег на компанията по онова време: "Дори и с Mac, Apple първоначално привлече голямо внимание, но след това си остана нишов призводител. Това ще бъде така и с мобилните телефони."
Главният изпълнителен директор на Nokia по онова време Оли-Пека Каласвуо също не прие заплахата насериозно: "Не мисля, че това, което видяхме от Apple досега, е нещо, което по някакъв начин налага да променяме мисленето си по отношение на отвореността, нашия софтуер и бизнес подхода."
Ед Зандер, главен изпълнителен директор на Motorola по онова време, бе запитан как мисли да се справи с iPhone. Неговият отговор: "Как те се справят с нас?"
Джон Дворак: "Това, което Apple рискува тук, е своята репутация на популярна компания, която не може да сбърка. Ако в компанията са умни, ще определят iPhone като „референтен проект“ и ще го прехвърлят на някакви други глупаци да го проектират с рекламния бюджет на някой друг. След това ще може да си измият ръцете при евентуален пазарен провал."
Популярният технологичен критик изказва това твърдение в материал в MarketWatch, озаглавен "Apple трябва да дръпне шалтера на iPhone."
Сега 11 години по-късно iPhone е безпорен успех. През 2016 г. Apple обяви, че е продала 1 млрд. смартфона от модела.
Още от категорията
Българският изкуствен интелект влиза в общините у нас