„Образователната система трябва да е по-адекватна и по-приложима, защото програмите в България, когато ги разглеждах видях, че ударението да се запомня материал и да го избълваш на изпита“, заяви създателят на PISA Андрес Шлайхер  пред БТВ.

„Вече не ви плащат за това какво знаете, защото го има Гугъл, важно е какво можете да направите с това, което знаете. България вече се движи към критерии и усвояване на компетентност. Учениците трябва от опит да учат. Сега средата трябва да е по-активна и ученикът да има повече отговорност. Съдържанието трябва да е по-интересно, съвременно и свързано с живота“, обясни Шлайхер.

Той обясни, че България има прекрасни ученици, но и такива, които твърде много изостават.

Защо българските ученици се провалиха на PISA? Как ще се отрази това на обществото след годиниДецата днес нямат нужда от знанията от вчера, децата утре нямат да имат нужда от знанията днес, казва Петя Георгиев

„Важно е родителите да проявяват интерес към децата си, защото училищата не винаги са в час. Важно е родителите да имат амбиции“, категоричен е Шлайхер.

Според него по-ниските глобални резултати на PISA се дължат на пандемията и ученето дистанционно. „Видяхме спадът и качеството на резултатите в повечето страни и в България. Пандемията е един от факторите, защото в един момент учениците трябваше сами да се организират и да се мотивират. Младите хора не винаги са способни на това. Това не е единствената причина“, уточни Шлайхер.

„Технологията е важна, но в същото време технологията много често пречи. На учениците социалните мрежи, не само, че им отнема от времето, но и съдържанието, което учениците гледат. Те се интересуват от неща, които са по-близко до тях и не винаги проявяват любопитство към различните аспекти на живота по света. Училището трябва да полага повече старание, за да може да им помогне да израснат в света и да управлява времето им. Ако детето изкара до полунощ на смартфона, то на сутринта ще му се спи и няма да може да работи в училище. Тук е ролята на родителя“, допълни той.

Кой е Андрес Шлайхер?

Наричат го "най-важният човек в английското образование" и "баща на повече революции от всеки германец след Карл Маркс".

Андреас Шлайхер е немски математик, статистик, изследовател на процесите в образованието и създател на Програмата за международно оценяване на учениците, по-позната като PISA.

Шлайхер е роден през 1964 г. Когато е на 10 години, учителката му в началното училище казва на баща му, че той не е способен да продължи образованието си в елитна гимназия. Това е причината баща му да го в училището "Рудолф Щайнер" в Хамбург, където получава среден успех 1,0 - най-високата възможна оценка за завършване на училище.