Засилени проверки на социални институции за възрастни хора текат през последните месеци в Пловдивска област. Те са част от национална кампания, инициирана от правителството след разкрития за злоупотреби с имоти в хосписи, които поставиха под въпрос сигурността и качеството на грижите, предоставяни на уязвимите групи. Това става ясно от запитване, което TrafficNews отправи към Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ). Кои са най-честите нарушения, които експертите са установили, и как да проверим социалната институция, преди да оставим свой близък там – ето какви отговори получихме от изпълнителния директор на АКСУ Виктория Тахова.

- Правителството започна проверки в старчески домове и хосписи след разследване, разкриващо злоупотреби с имоти в хоспис. Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ) проверявала ли е конкретни социални институции и домове за възрастни хора в Пловдивска област?  

- Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ) е ангажирана с извършването на извънредни проверки на социалната услуга „Резидентна грижа“ с други контролни органи. От 15.05.2025 г. до 23.05.2025 г. АКСУ е извършила 16 съвместни проверки заедно с Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ и още 13 самостоятелни.

При тези извънредни тематични проверки контролните органи на АКСУ, съгласно своята компетентност, проверяват дали предоставяната услуга отговаря на стандартите за качеството на социалните услуги, заложени в нормативната уредба, както и дали се спазват правата на потребителите, които ги ползват. Подобни проверки се извършват регулярно от АКСУ, като те продължават и през тази седмица в цялата страна.

- Колко проверки са извършени в Пловдивска област и как протичат те?

- Контролът в обекти, в които се предоставя социалната услуга „Резидентна грижа“, в т.ч. и от лицензирани частни доставчици с изцяло частно финансиране или от общини, които се финансират от държавния бюджет, е приоритет в дейността на АКСУ поради отчетена висока степен на риска по отношение качеството на предоставяната грижа и спазване правата на потребителите.

За 2024 г. АКСУ е извършила 33 проверки на територията на област Пловдив. От началото на 2025 г. извършените проверки на територията на тази област са 19 и предстои извършването на нови.

- Открити ли са нарушения и какви?

- Най-често срещаните нарушения в хода на проверките са следните:

- несъответствия със стандартите за качество при предоставяне на социалната услуга - разработване на задължителните документи, свързани с организиране на дейностите по предоставяне на услугата; организиране и поддържане на специализираната среда, в която се предоставя услугата; недостатъчен брой служители или липса на наети квалифицирани служители за предоставяне на услугата; неприлагане на индивидуален подход и липса на социална работа и др.;

- нарушена процедура за приемане и настаняване на потребители, поставени под пълно запрещение;

- предоставяне на социалната услуга на лица, извън обхвата на целевата група, за която е издаден лиценза;

- нарушени права на потребители;

- липса на заявено писмено желание за ползване на услугата;

- сключени договори за настаняване в полза на трети лица.

В тези случаи на установени при проверките нарушения по прилагането на специализираното законодателство в областта на социалните услуги и при констатирани нарушени права на потребители се налагат принудителни административни мерки, както и се съставят актове за установено административно нарушение, сигнализират се органите на прокуратурата и други контролни органи съобразно естеството на допуснатото нарушение.

Последната мярка, която налага АКСУ е отнемането на лиценза на частния доставчик, като това го лишава от правото да се лицензира отново в срок до 3 години, когато нарушението е довело до опасност за живота и здравето на лица, ползващи социални услуги, или допуснатото нарушение представлява престъпление.

Следва да се отбележи, че при извършването на проверките се установяват и случаи, в които доставчиците предоставят социалните услуги в пълно съответствие със стандартите за качество и критериите за тяхното изпълнение и в условията на сигурна и безопасна среда за потребителите, съблюдавайки и техните индивидуални потребности.

- Имате ли сигнали от граждани за нередности в старчески домове в Пловдивска област и за домове, които работят без необходимите документи?

- Сигнали от граждани за доставчици, които предоставят социални услуги без издаден лиценз не са постъпвали в АКСУ. Най-често подаваните от гражданите сигнали са свързани с лошо качество на предоставяните услуги или нарушени права на потребители.

През 2024 г. в АКСУ са постъпили 9 такива сигнали, които са проверени и само при един са се потвърдили обстоятелствата, посочени от подателя. От началото на 2025 г. е постъпил 1 сигнал, чиито обстоятелства при извършената проверка не са се потвърдили.

- По наша информация в Пловдивска област няма регистриран нито един хоспис? Вярно ли е и каква е причината? 

- Във функционалната компетентност на АКСУ е лицензирането на доставчици на социални услуги. Регистрирането, промяната и/или заличаването на регистрация на хосписите е в правомощията на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, тъй като това е здравна услуга, а не социална. Важно е да се прави разлика между „социална услуга“ и „хоспис“, тъй като изборът на правилното място за нуждаещия се човек от конкретна услуга е в основата на получаване на необходимата и ефективна подкрепа за него.

- Имат ли право старческите домове да настаняват хора с деменция и тежкоболни неподвижни хора, които се нуждаят от специализирани грижи?

- Социалните услуги се предоставят съобразно желанието и личния избор на лицата. В зависимост от специфичните им нужди социалната услуга „Резидентна грижа“ може да се предоставя на пълнолетни лица с увреждания или на възрастни хора в надтрудоспособна възраст, както и на лица с потребност от постоянно медицинско наблюдение и медицинска грижа. Всяка целева група има своите специфични потребности, които изискват съответната специализирана подкрепа, поради което не следва доставчиците да допускат смесване на целевите групи.

В законодателството е предвидено и създаването на интегрирани здравносоциални услуги. В тях се предоставя специализирана подкрепа чрез дейности както в сферата на здравните грижи, така и на социалните услуги.

- Как можем да проверим институцията, в която оставяме своите близки?

- За улеснение на всички потребители на социални услуги и на техните близки АКСУ поддържа и актуализира своевременно на официалната си електронна страница информация за лицензираните доставчици, за санкционираните физически и юридически лица, предоставящи социални услуги без лиценз, както и информация за адресите и телефоните за връзка със социалните услуги, които лицензираните доставчици са започнали да предоставят. Информацията е достъпна на следните адреси:

https://aksu.government.bg/registar-na-liczenziranite-dostavchiczi-na-soczialni-uslugi2/

https://aksu.government.bg/soczialni-uslugi/

АКСУ разпространява и три информационни клипа във видео и аудио вариант, които подпомагат лицата при избор на подходяща за тях социална услуга. Клиповете могат да бъдат намерени на:

https://aksu.government.bg/2024/03/garanciya-za-sigurnost-i-kachestvo-na-socialniteuslugi/