Софийската компания „Евротранспроект“ ООД почти сигурно ще направи проектирането на жп връзка до Летище Пловдив от Централна гара. От НКЖИ, които пуснаха обществената поръчка, са отворили единствено ценовата оферта на въпросната фирма.  Другите две компании - „Инфракад“ ЕООД, както и Обединение „Ий Кей Джей – ЕПГ“, в което влизат „Ий Кей Джей България Кънсълтинг Енджиниърс“ ЕООД и „ЕПГ Айзенбан- унд Баупланунгсгезелшафт мбх Ерфурт“ или са били отстранени, или не са подали ключ за отваряне на офертата.

„Евротранспроект“ ООД бе и единствената фирма, която участва в пазарните консултации преди поръчката. Тогава те дадоха оферта от 4,85 млн. лева без ДДС, а на базата на нея бе определена и стойността на поръчката. Любопитното е, че този път те са дали оферта от 4,2 млн. лева. Ако тя отговаря на изискванията, ще бъде избрана за изпълнител, а след това ще тече срокът за обжалване в КЗК.

Срещу сумата  се предвижда изготвяне на инвестиционен проект, технически спецификации за строителство и ПУП. Финансирането е по линия на „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.

Основната идея е да се търсят варианти за свързване на Летище Пловдив със съществуващата инфраструктура на железопътен възел Пловдив, като това може да се реализира с удължаване на жп връзката между гара Крумово и летището. Дължината на новото трасе е около 4 километра, а проектната скорост на влаковете – 80 км/ч..

 Изграждането на железопътната връзка ще осигури бърз трансфер за пътниците, с което ще се повиши нивото на обслужване, отговарящо на изискванията за съвременно придвижване на пътниците.

Проектът е вкаран в цялостното развитие на жп възел Пловдив. Първият му етап включва удвояване и реконструкция на жп линиите, както и пробива под гарата. Във втория е естакада и удвояване жп линиите между Централна гара и гара Филипово. Именно връзката с летище Пловдив е дадена във втория етап, за който ще кандидатства за европейско финансиране.

Изработени са предварителни проучвания по части геодезия, геология, железен път, съоръжения, архитектурно-строителна, сигнализация и телекомуникации, контактна мрежа, външно осветление и пътна. В резултат на направени предпроектни проучвания са разгледани три варианта на трасета, като от НКЖИ са се спрели на първия вариант.

Той представлява изцяло ново трасе, започващо от изходната гърловина на гара Крумово. Влаковете ще се разминават съответно в гара Крумово и гара Летище Пловдив, като ще имат възможност да бъдат приети на всеки един от приемно-отправните коловози в гара Крумово.

Освен новото трасе ще се реконструира и  съществуващата жп спирка Маврудово, която се намира на три километра от терминалната сграда на летището. По този начин пътниците ще могат да стигат от град Пловдив до жп спирка Маврудово, а от там на определен интервал от време летището ще организира шатъли, които да ги превозят до терминала.

Датско-немски консорциум иска да проектира жп връзката с Летище ПловдивТри оферти са постъпили в поръчката на НКЖИ за 4,8 млн. лева без ДДС