Републиканската пътна мрежа в Пловдивска област, и в а цялата страна, е пред угрозата да остане неподготвена за зимата, а под въпрос и самото почистване и поддържане . Причината – обжалване на поръчките за пътната поддръжка, както и гневната реакция на властта за това.
В момента в действие в 28-те области в страната са в сила договорите пуснати от служебното правителство за зимно почистване и аварийни ремонти. Договорът бе до април, но след това бе удължен с анекс до подписването на новите споразумения.
С писмо от 29 август шефът на АПИ до всички областни пътни управления обаче нарежда да се спрат всички дейности по пътната мрежа до второ нареждане. Също така да не започват предвидените ремонти за месец септември. Още същия ден се получава второ писмо, на което се казва да се извършват дейности единствено по аварийни ситуации.
Причината за реакцията на АПИ е среща между властта и пътните фирми през браншовата организация „Пътища”. На нея е присъствал финансовият министър Асен Василев, както и регионалният Андрей Цеков, като е бил поставен въпросът с новите поръчки. На тях е било постигнато „джентълменско споразумение” да не се жалят от фирмите, научи TrafficNews.
Още с пускането им обаче последва лавина от жалби във всички позиции в страната, с изключение на Велико Търново, където има сключен договор. Една от причините, за което фирмите неодобрявали новите поръчки е, че те са за 18 месеца, а досега процедурите се пускаха за 48 месеца. Също така средствата в тях са намалени с около 50%. Така за Пловдив вместо 141 млн. лева за 4 години, новата поръчка бе за 30 млн. лева за 18 месеца.
С обжалването на процедурите почти сигурно е, че договори за зимно почистване и ремонти, няма да има до края на годината. В същото време обаче средствата по сегашните договори са почти изчерпани.
За Пловдивска област тази година имаше предвидени 20 млн. лева, които почти са изразходени, като останалите финансови средства са около 200 хил .лева. С тази сума не може да се започне и зимното дежурство в началото на октомври.
Очаква се в близките дни да има решение по казуса, тъй като със заповедта на шефа на АПИ, строителните фирми нито могат да запълват дупки, нито да се подготвя пътната мрежа за зимата.