Община Пловдив ще трябва да плати над 550 хил. лева на фирмата изпълнител по зоопарка „Запрянови – 03”, като от тях 127 000 лева са лихви за забавени плащания. Това реши Окръжен съд – Пловдив по делото за строителството на зоопарка, което продължи близо 2 години. Общинските юристи все пак са успели да убедят съда, че градските власти не трябва да изплащат допълнителни дейности за 392 995 хиляди лева, както и 119 хил. лева лихви по тях.
Дейностите по зоопарка бяха спрени през 2015 година, а през 2018 се направи опит те да бъдат рестартирани. Това обаче така и не се случи заради забавяне с документацията. С встъпването си в длъжност Здравко Димитров обяви, че ще бъде прекратена поръчката и ще бъде избран нов изпълнител. Причината е, че бившият кмет Иван Тотев бе разследван от специализираната прокуратура за ремонта на зоопарка. Когато Зико поиска договорът да бъде развален, от фирмата изпълнител „Запрянови – 03” поискаха близо 1 млн. лева за това, сред тях и т.нар. допълнителни дейности за близо 400 000 лева.
Тогава Зико заяви, че съдът ще реши дали да бъдат дадени тези средства и така компанията на Вакрил Запрянов заведе търговски иск срещу градските власти.
Делото се проточи две години, като през това време са били направени редица експертизи около строителството на зоокъта. „Запрянови – 03” са поискали допълнителните дейности от 392 995 лева да бъдат причислени към основния договор по процедурата по ЗОП, която е била на стойност от 4 599 869 лева. До този момента на компанията са били изплатени 4 115 079 лева, до спирането с Акт 10 на обекта. По този начин общите строителни дейности по зоопарка, които от фирмата са искали са 811 518 лева плюс лихви от 250 000 лева.
По време на делото е станало ясно, че т.нар. допълнителни дейности не са били в обхвата на поръчката, а според закона те няма как да се добавят към нея. Според юристите на Вакрил Запрянов самите дейности са били заложени в първоначалния проект, но липсвали в количествено-стойностни сметки на обществената поръчка. Съдът е отхвърлил твърдението на фирмата, като мотивът е, че процедурата по ЗОП не може да се променя в нейните параметри. Освен това ясно е записано, че една фирма, която види пропуски в документация или договор по обществена поръчка трябва да ги съобщи на възложителя преди възникване на договорните отношения. Подобно нещо не е било направено от компанията.
Относно по другите 418 562 лв., които са били част от договора и поръчката, от Община Пловдив са отказали да подпишат протокола и да изплатят сумата на фирмата. Според съда няма логика градските власти да откажат да изплатят тези средства, при положение, че те са изпълнени и са според договора, подписан между Общината и „Запрянови – 03”.
Поради това Община Пловдив ще трябва да плати на фирмата от Асеновград 418 562 лева за дейности, направени по зоопарка, включени в договора, а в това число и лихви в размер на 127 429 лева.
Другата претенция за непредвидените разходи по зоопарка от 392 955 лева няма да бъдат изплатени, както и лихвата от 119 633 лева.
Разходите по делото ще бъдат изплатени солидарно. От „Запрянови – 03” са поискали 200 000 лева разходите по делото в това число 42 000 лева държавна такса и 150 000 лева за адвокатско възнаграждение. Съдът обаче им е отсъдил 38 216 лева, която трябва да плати Община Пловдив, а тя ще получи 12 481 лева за това.
И двете страни могат да обжалват решението в 14-дневен срок в Апелативния съд.
При стартирането на делото от Община Пловдив заявиха, че ще когато то приключи на първа инстанция, ще решат дали да продължат дейностите по него.
Очаквайте продължение!