Община Пловдив не е направила пазарно проучване за цените на техниката за „Градини и паркове” и „Чистота” преди да бъде взето решението за отпускане на 10-милионния заем за тях. Това стана ясно по време на Обществения съвет, който трябва да контролира средствата от кредита.
Най-обсъжданата тема бе защо градските власти са се спрели на дизелови коли за ОП „Чистота”, а не електрически или такива на метан/газ. Припомняме, че общинското предприятие пусна вече обществена поръчка за близо 3 млн. лева за нова техника. Задължително в условията е всички да бъдат с дизелови мотори, без две малки мотомеатични машини.
Причината е, че подобни специализирани МПС-та на електричество първо били много скъпи, второ трудно обслужвани, трето – имало малък избор в България.
Зам.-кметът Анести Тимчев обясни, че в момента Община Пловдив се намира в непрекъснато променяща се обстановка, както за цените, така и за сроковете на доставката – и двете растели всеки ден.
„В момента двете предприятия работят в истинска кочина. Скоро не с метли, а със зъби ще трябва да чистят града, което е престъпление към тези хора, които работят в двете предприятия”, каза Тимчев. Той заяви, че в момента те работят на практика в „кално петно”, а от 30 години базата не е пипана, а всяка година се бракуват десетки камиони и автомобили
Общинският служител, който отговаря за пазарните проучвания обясни, че само един сметовоз за „Чистота” на ток струва 503 хил. евро, кат осе предлагали само от „Рено”. Редица големи марки нямали все още подобни автомобили.
Така на практика цялата сума щяла да бъде изразходвана за два самтовоза. Вместо това ще се вземат 13 машини и 2 коли за нуждите на ОП „Чистота”. Аналогично било и при „Градини и паркове”, където поръчката съвсем скоро ще бъде видима, след като е минала предварителен контрол в АОП.
Третата поръчка за базата на ОП „Чистота” и „Градини и паркове” за 2,8 млн. лева все още не е пусната. Тя ще включва асфалтова настилка за 8000 кв.м, фотоволтаична система, ремонт на покрива и други.
На практика тези нови машини няма да изкарат сегашните на двете предприятия, а ще ги „допълнят”. Това значи, че отражението в чистота на въздуха ще дойде от по-добро почистване, но не и от колите, които се движат по улиците. Тъй като към тези, които цапат много, ще се присъединят такива, които не цапат толкова.
На въпрос защо точно дизелова, а не такава на бензин или метан, от градските власти обясниха, че – те били по-евтина и икономична. Също така европейската практика в големите градове показала, че именно с такива коли се чистят големите градове.
В решението на Общинския съвет бе записано ,че се препоръчва новата техника да бъде с електрически двигатели. Но след това от Община Пловдив на практика видели ,че това е невъзможно да се изпълни.
Всички от градските власти признаха, че пазарно проучване не е правено за цените преди решението на местния парламент. Така изниква въпросът – на базата на какво е взето решение за тези суми. По-скоро техниката се е определяла спрямо сумата, а не сумата според нужната техника.
Това било и „капка в морето”, тъй като двете ОП-та имат нужда от много повече техника, за да се поддържа градът чист, както и да се отговори на развиващият се град и частния сектор.
Поръчката на ОП „Чистота”, вижте в линка: