Надпревара между блоковете ще има за новото голямо саниране в Пловдив, за което са отпуснати 80 млн. лева по Плана за възстановяване и устойчивост. Община Пловдив и районните администрации вече започват да стиковат работата си. Документи за първия етап ще се приемат до 31 май 2023 година в районните администрации. Именно те ще бъдат водещи този път във всички дейности по санирането – от документи до обществени поръчки за избор на строител.
Първото задължително условие е сградата да има технически паспорт и енергийно обследване. Ако такива липсват, няма как да се подадат документи. Много блокове вече имат паспорти, а други започват да търсят фирми, които да им изкарат. Те имат две възможности – да си платят за услугата, или да поискат да им се направи обследване от Община Пловдив.
„ Настоявах в бюджета да бъдат заделени 1,5 млн. лева за изкарване на паспорти за жилищни сгради. Проведохме и процедура и имаме избрана фирма. Хората могат да се обърнат към районните кметства, за да заявят изготвянето на технически паспорт. Дори да сключат и договор сами, като си намерят фирма, тези разходи също са допустими и ще им бъдат възстановени”, обясни зам.-кметът Пламен Райчев.
След крайния срок от 31 май ще бъде направено и класирането за първия етап. Максималният брой точки е 140, като шанс да го получат имат блоковете с над 72 жилища. Приоритет ще бъдат сградите с най-голямо РЗП и жилища, като в зависимост от броя на заявленията и големината на сградите ще се направи и класирането. Малко ще са избраните сгради с под 5000 кв.м РЗП за първия етап. Самият той е със 100% безвъзмездно финансиране.
Следващите етапи започват да се включва и собствено самоучастие на собствениците, като финансирането от Европа при тях ще бъде до 80%.
Допустимите дейности са подмяна на дограми – прозорци и врати , изолация на стени, покриви и други; реконструкция на вертикалната система за отопление в хоризонтална, както и поставянето на соларни системи.