Мнозина смятат младите хора за безразлични и аполитични, обвинявайки ги, че са дистанцирани от  проблемите на обществото, не гласуват, предпочитат  да се забавляват, вместо да участват активно в обществения живот.

Дали обаче това не са клишета, които целят действително да дистанцират  младите от актуалните теми и събития?  Да видим как бе посрещната една инициатива на студенти по „Политология” на ПУ”Паисий Хилендарски”.  Младите хора организирали дебат на тема „Альоша – освободител или поробител?” , определили дата 16 април и ангажирали зала в Дома на културата, където да се проведе дискусията. Поканили като медиатор журналистът от БНТ Андрей Захариев, който също преподава в ПУ. След това се заели да търсят участници, които да защитят всяка от тезите.

„Ние не поставяме въпроса дали паметника да бъде съборен или не. Интересува ни какъв е историческия контекст, в който трябва да гледаме на монумента”, казва един от организаторите Рамис Мюмюн. Младият мъж смята, че дискусията касае всеки българин. С тезата, че паметникът е символ на армия,  която ни е „освободила” от националния ни суверенитет  се ангажирал адвокатът и доктор по международно право Станислав Станев. В опитите си обаче да намерят негов опонент, който да защити тезата, че Альоша е символ на армия – освободителка, студентите ударили на камък.

„Оказа, се, че това е „най- заетият” вторник тази година” коментира един от студентите.  Градската организация на БСП и знакови лица от столетницата категорично отказали  да дискутират темата.

Студентите първо се обърнали към  градското ръководство на БСП Пловдив. „Разговаряхме с  инж. Милчев, Александър Симов, Самуил Шивачев, Тодор Кръстев, Николай Бареков, доц. Петър Ненков, Мая Манолова, адв. Георги Илчев. Всички до един отказаха по една или друга причина. В същото време обаче някои от тях участваха в международен форум за спасяването на паметника, където обаче нямаха опоненти.  Така, че от тяхната реакция можем да направим извод , че или нямат достатъчно сериозни аргументи да защитят тезата си, или се страхуват от нас или ни смятат за  малки и незначителни” казват студентите.

Така че, при липса на опонент дебатът се проведе под формата на свободен разговор.

„От какво ни е освободила силата, чийто символ е Альоша? Бих казал, че ни е освободила от просперитет, суверенитет и достойнство. Да видим какви са неоспоримите факти. В началото на войната Сталин и Хитлер са съюзници.  След това Германия напада Съветския съюз. Но въпреки, че хитлерова  Германия воюва със Съветския съюз, България поддържа до край дипломатически отношения със съветската власт. През лятото на 1944 година правителството на Багрянов, който успява да убеди Хитлер и на 29 август съюзът с Германия е прекратен. Т.е на 5 септември, денят, в който Съюзът обявява война на България, тя вече не е сред съюзниците на нацистистите. На територията на страната ни няма немски войски, в България няма никакви фашисти, с изключение на една партия, която наброява 800 души членове.  Т.е няма никаква причина да ни обявят война. И когато Червената армия влиза в България тя с никого не се бие, защото тук германци няма. Така, че няма контекст, в който Альоша да бъде разглеждан като освободител. Освен ако решим да признаем, че ни е освободил от националния ни суверенитет” заяви адв. Станев.

В България няма загинали съветски войници, ако не броим тези , които са починали от метилов алкохол.  Т.е той се обезмисля и от правна гледна точка., коментира участникът в дискусията.

Паметникът стои, защото Русия години наред води много агресивна идеологическа пропаганда.  Те са „маркирали”  нашата териотария и сега опонират с думите, че паметникът е история. Руснаците имаха стотици паметници на Сталин, които след това бяха премахнати. Те също са били история. 

Според Станев има и друга теза, която превръща в безпредметен спора на монумента. „Заради пропагандата, която години наред  върви абсолютно безнаказано в България, голяма част от българите правят паралел между руските войски, които са освободили България през 1878 година, воювайки с османската империя, но това е напълно грешно.  Тези , които ръководеха руските войски по време на Руско- турската война, бяха избити и прогонени през 1917 година от съветската власт.  Т.е , ако искаме действително да почетем тези, които са ни освободили от турско робство, би трябвало веднага да съборим Альоша, защото той е символ на тези , които избиха  нашите освободители” заключи адвокатът.

На хората, които искат да запазят паметника като история, Станев опонира , че в градовете Виена, Братислава и Берлин също има паметници на Червената армия, но там е имало сражения и загинали войници. „Там хората наистина смятат, че са освободени от режим, който е подтискал населението. Освен това изпитват чувство на вина. Докато тук нещата не стоят така” бе категоричен той.

Пловдивчани имат право да знаят истината и след като се запознаят с всички факти, тогава могат да вземат решение. Аз не бих се борил за събарянет, а за това – там да бъде поставена информационна табела, която да съдържа истинските факти какъв символ е Альоша” заяви Станев.