Кой е водещият в отношенията Община Пловдив и частната фирма „Тикси”, която изгражда новата е-система на градския транспорт? От договора между двете страни ясно е записано кой е възложител и кой изпълнител, но все повече започва да изглежда, че „Тикси” се месят в работата на Община Пловдив и се налагат над нея.
При представянето на новия зам.-кмет по транспорта Ерол Садъков, бе поканен и управителя на компанията Николай Недялков, който трябваше да убеди пловдивските журналисти колко е напреднала системата.
Той връчи първата от модерните карти за градския транспорт на градоначалника и гордо заяви, че от декември те ще се продават на гражданите. Самите карти са купени от Община Пловдив, а не са подарък от „Тикси”, макар при връчването това да не ставаше ясно. След това все пак Недялков поясни, че ОКТ са ги закупили.
Той обясни, че те ще бъдат персонализирани и ще се ползват поне 5 години. Те могат да се зареждат онлайн, през мобилното приложение M-Pass и през гишетата, които работят и сега.
Кметът заяви, че от декември ще стартира и цялото е-таксуване по всички линии на градския транспорт, а след година то трябва да стане изцяло електронно. Освен това се преговаря и с „Тикси” изцяло да поеме контрола над електронните табла, където да се показва точна и пълна информация. С други думи да се подпише анекс, вероятно за много пари, с които да се внедри софтуер за морално остарял хардуер, каквито са таблата по спирките.
По-странно обаче бе, когато Недялков започна да говори как Община Пловдив ще прави неща, които са изцяло в нейните правомощия, а заявките идват от управителя на фирмата.
„50 контрольори с 50 специализирани устройства ще проверяват дали пътниците в автобусите са редовни и затова трябва да се валидира е-билетът”, заяви Недялков. Той продължи и с политиката на Община Пловдив за тарифите и различните превозни документи
„Трябва да вървим към намаляване на броя на превозни документи. В момента те са 50, трябва да ги направим по-малко и по-адаптивни, като въведем модерна тарифна политика, а защо не и с други превозни средства – електромобили, тротинетки и други за една модерна градска мобилност”, каза Недялков.
На първо място Община Пловдив и ОКТ в частност нямат на щат 50 контрольори, които да тръгнат из автобусите и да проверяват дали пътниците са изрядни. Структурата на ОКТ се определя от кмет, зам.-кмета по транспорт и минава през одобрението на Общинския съвет.
По същия начин стоят нещата и с тарифната политика на Община Пловдив. Кметът, зам.-кметът и Общинският съвет са органите, които да определят тарифите, вида и броя на превозните документи. Частната фирма, в случая „Тикси” изпълнява това, което приеме градската управа, а не обратното, каквото впечатление имаше днес.
Пускането на системата „на сляпо” от декември във всички автобуси, пък може да обрече изцяло нейното функциониране.
Днес и кметът, и Недялков, потвърдиха, че в линия 25 системата работи, но тя почти не се е ползвала от пътниците. Конкретни данни не дадоха, а превозвачът по линията Петко Ангелов също заяви, че не знае колко билета са продадени, макар че при него трябва да постъпват постъпленията. Последното също не се е случило.
Така от декември ще имаме 29 линии с работеща система, която почти няма да се използва, защото първо – липсва стимул за това от страна на гражданите, второ не се е провела адекватна информационна кампания и трето няма никой на терен, който да обяснява на хората как да я използват.
По този начин след година може да се окаже, че системата работи безупречно, но никой да не я използва. При тази ситуация Община Пловдив ще има два варианта – или да шокира всички пътуващи да ползват само нея, а тя да се срине, защото никой не е изпробвал нейната натовареност до този момент, или градските власти да се откажат от нея.
Така всичките милиони платени на „Тикси” ще отидат на вятъра, или по-точно там, където отидоха тези за „Индра”.
Бързането за въвеждането на системата пък очевидно идва от частната фирма, които искат по-бързо да получат средствата си по договора. По-лошото е, че изглежда все повече, че „Тикси” взимат водещата роля в отношенията си с Община Пловдив.
Новият зам.-кмет по транспорта Ерол Садъков ще има тежката задача не само да превърне системата в работеща, но и да възстанови нормалните отношения между двете страни - с други думи да се знае кой е възложител и кой изпълнител. Също така трябва да се разрешат проблемите с плащанията, видове превозни документи и евентуални анекси към договора с „Тикси”. Не на последно място и къде да отиват парите от карти и билети, както и заплащането към превозвачите.
Ако се остави фирмата да прави каквото реши без необходимия контрол, то нейният естествен бизнес инстинкт да усвоява скоростно пари, ще се засили още повече, а апетитът идва с яденето…
Извън цялата еуфория около въвеждането на системата на „Тикси” на заден план остана новата GPS система, която ще се внедрява в автобусите от градския транспорт. Тя ще дава точна и ясна информация всеки един автобус къде се намира и колко километра минава, а целият контрол ще бъде в ръцете на Община Пловдив. Най-абсурдното е, че вероятно тази система за контрол не е интересна, не за друго, а защото е безплатна за градските власти.
Още от категорията
Прокуратурата не е съгласна с гаранцията на петролния бос Живодар, пусна протест