Формирането на бюджета на една община зависи от три стълба – плащането на данъци и такси от физически лица, налозите на бизнеса, както и работата на администрацията по собствените приходи, които трябва да генерира чрез работата си.
Още от миналата година бюджетът на Пловдив търпеше загуби, които са свързани с облекченията за бизнеса – тротоарно право, наеми и концесионни възнаграждения. Реално погледнато обаче това перо не е толкова значително при формирането на бюджета. Макар преди няколко сесии зам.-кметът Величко Родопски да заяви, че бюджетът не се изпълнява, като пробивът идва преди всичко от облекченията за бизнеса.
Видно обаче това не е така. Ако се направи една бърза справка към отчета на бюджета и работата на определените звена се вижда, че първо пловдивчани си плащат данъците, но за сметка на това част от администрацията не си върши работата.
От данъчните приходи при заложени 78 млн. лева към месец май са събрани 39 млн. лева или 50% събираемост. За такса Смет има още по-голяма събираемост - от 35 млн. лева заложени са прибрани над 25 млн. лева, още преди полугодието. С тези темпове на края на годината може да им и преизпълнение по тези пера.
Тук вече идваме и до перото, което е за приходи и доходи от собственост, от които Община Пловдив очаква 21,2 млн. лева. През първите 5 месеца са взети едва 5,6 млн. лева, което е около 25% към почти очакваните средства за годината.
Най-отчайващо е положението в перото, което касае разпоредителните сделки. В макрорамката на бюджета са заложени 6 млн. лева
От общински жилища , които ще се продадат на правоимащи наематели се очакват 3,1 млн. лева. В бюджета трябва да постъпят и 2,9 млн. лева от продажба на сгради и земя чрез провеждане на търгове през 2021 година.
Тези пари обаче видно няма да постъпят, а причината е, че ресорът по Общинска собственост към арх. Невена Балчева, не успява да се справи с работата си.
Според публичните регистри за разпоредителните сделки в Община Пловдив от началото на годината досега са завършени продажби на 12 общински апартамента, чиито решения за сделките бяха гласувани още през 2020 година. От тях общината към 7 юли е събрала близо 840 хиляди лева. Това означава, че следващите 6 месеца арх. Невена Балчева трябва да завърши процедури за 2,2 млн. лева, което с този темп на работа изглежда невъзможно.
Още по-зле е положението в продажбата на земя чрез търгове. Досега са завършени два търга - продажбата на имота в Приморско за 310 000 лева, както и малкият парцел на бул. „Найчо Цанов” 2 за 170 000 лева – общо 480 000 лева при заложени 2,9 млн. лева.
Това означава, че общо от заложени 6 млн. лева за 6 месеца са прибрани 1,3 млн. лева, или едва 20% изпълнение на програмата. С тези темпове приходите от разпоредителни сделки няма да могат да покрият и половината от заложените средства, което означава, че ще има дупка от поне 3 млн. лева.
Дупката по всичко личи, ще удари разходите за отчуждаване на имоти, които също не вървят с особено големи темпове. В бюджета за 2021 година заложените средства са за 4,1 млн. лева. С тях трябва да се плати за имоти, нужни за важните инфраструктурни проекти - за разширението на бул. „Васил Априлов”, „Кукуш”, „Даме Груев”, бул. „Северен”, продължението на бул. „Свобода” и други.
Самите процедури също не са особено напреднали, като досега отчуждени са едва няколко имота на бул. „Васил Априлов”.
Всичко това се случва на фона на покачващото се напрежение в бизнеса, които с месеци не могат да дарят имотите си на същият този отдел, за да реализират своите бизнес планове. Видно е обаче, че арх. Балчева и подчинените й не само спъват бизнеса, а и собствената работа на Община Пловдив.
Мракът, който се е настанил в отделите по общинска собственост, започва да се простира във все повече отдели, като (не)работата им ще доведе до проблеми, както при бюджета на Общината, така и при реализирането на инвестиционните й намерения заради непридобити имоти.