1 април 2016 година – кметът Иван Тотев обявява, че системата на „Индра системс” в градския транспорт функционира. Тогава мнозинството пловдивчани помислиха, че става дума за първоаприлска шега. Докато тогавашният градоначалник казваше, че всичко ще е наред, в автобусите се виждаше надписи „Out of service”, а единствената коректна информация по таблата на спирките бе датата и часа.
Няколко дни по-късно Тотев заяви:
„Едва при посещението на представителите на испанската фирма стана ясно, че за пълното въвеждане на една такава система са нужни поне 6 месеца. Проблемът е, че никой от тях не каза това. Ние се излагахме пред хората и обяснявахме как на 1 април всичко ще стартира и се чувстваме буквално като глупаци“, коментира Тотев.
Въпреки признанието на Тотев, вече е било късно, тъй като системата за градския транспорт от „Индра” е била приета от Община Пловдив на 16.12.2015 година с приемо-предавателен протокол, разписан от тогавашния зам.-кмет Златин Велев и координатора на проекта инж. Алфонсо Дорая. С други думи – испанците взеха парите, и казаха – ще видим кога и как.
Оттам всеки помни историята – системата се сриваше в часа, в който се обясняваше, че тя ще тръгне и така всичко продължи 5 години. Сега Община Пловдив се кани да изхвърли техниката, която и без това е остаряла, а от бюджета на града ще се платят 900 000 лева.
Вместо средствата да бъдат инвестирани в града, те ще се върнат на Европа, но истината е, че Община Пловдив трябва да е доволна от тази корекция.
На практика Управляващия орган е пожалил Пловдив, тъй като е наложил минималната финансова корекция от 5%. Сумата можеше да е стряскаща, тъй като по време на проверките от министерството са установили „частично работеща билетна система” и „работещи информационни табла”.
Договорът с „Индра Системас“ бе на цена от 19 570 062 лв. с ДДС. Реално Община Пловдив можеше да бъде с финансова корекция до 20%, което значи – почти четири милиона лева, или една нова детска градина.
Цялата поръчка бе обвита в мъгла от самото й начало. Испанската фирма обаче спечели наддаването, защото комисията прецени, че оттам дават най-доброто техническо предложение, въпреки че бе на четвърто място по ценова оферта. В крайна смета Европа плати за нещо, което все още стои като паметник на глупостта по автобусите и спирките.
Основната вина за всичко това бе в тогавашния кмет Иван Тотев, заместникът му Златин Велев, както и шефа на ОКТ Борислав Кръстев. Явно спокойни от делата в КЗК и ВАС за поръчката, те дадоха свобода на т.нар испанци, а накрая съвсем наивно им разписаха приемо-предавателните протоколи. Без въобще да знаят дали тази система работи, и дали някога ще тръгне.
„Бързането да не изтървем сроковете от Европа”, както се вижда може да имат пагубен ефект върху един проект. Новата власт застъпи в последните две години от 5-годишния срок на устойчивост. Опитите й, които също бяха доста наивни, да съживят системата удариха на камък, дори и с идването на уж висши мениджъри на фирмата.
Просто тази система, никога не е правена, за да заработи, като видно е била, за да се усвоят парите.
Прокуратурата все още разследва цялата схема със системата на „Индра”. Все още има досъдебно производство за това, че през периода 2015 г.- 2016 г. от длъжностни лица не са били положени достатъчно грижи за стопанисването и запазването на повереното им имущество и за възложената им работа, във връзка с изпълнението на проекта - „Изграждане, внедряване и поддръжка на Система за управление на градския транспорт (СУГТ). От това са последвали - значителна повреда на имущество и значителни щети за Община Пловдив. Обвинения срещу конкретни персони обаче няма.
В крайна сметка – Община Пловдив може само „да се радва”, че трябва да върне 900 000 лева заради договора, подписан в мандата на Иван Тотев. Защото реалните щети са в пъти повече, а проверяващите са били доста снизходителни, въпреки това пловдивчани все още се „чувстват като глупаци” заради онзи 1 април и тези 20 млн. лева.