Вкарването на Околовръстния път на Пловдив в Плана за възстановяване и устойчивост бе голямата новина тази седмица. Тя бе анонсирана по време на срещата на кмета Здравко Димитров с депутатите от 16 и 17 МИР. Това ще е вторият ключов проект на Пловдив, който влиза в Плана след градската железница. Новият вариант на рамката на програмата за усвояване на европейските средства в следващите 5 години все още не е публично достъпен. Това се очаква да стане в близките дни, но големият въпрос е дали реалните дейности по Околовръстното може да стартират до края на хоризонта на програмата до 2027 година.
Проектирането
Към днешна дата Околовръстното на Пловдив няма никакъв проект – нито идеен, нито технически. Още през 2012 година АПИ възложи изготвянето на такъв, но повече от 5 години проектантите и държавата имаха спорове относно заданието. Така през 2018 година договорът бе развален. Година по-късно бе пусната обществена поръчка за близо 4 млн. лева за изготвянето на ПУП, технически проект и екологична оценка. Тя бе разделена на три позиции, като все още няма договор по една от тях, която засяга най-голяма част от шосето – от Пазарджишко до Асеновградско.
В поредица от материали TrafficNews писа за поръчките, както и за бъркотиите около договорите. Въпреки уверението на АПИ, че скоро предстои подписването на третия договор, той все още не е факт. През 2020 година бяха подписани договори с „Рутекс” и „Пътпроект 2000”, съответно за 442 хил. с ДДС и 303 хил. с ДДС. Те касаеха проектирането на Околовръстното от АМ „Тракия” до Пазарджишко, както и т.на.р Царацовски възел. Третата избрана фирма е варненската „Пътпроект” ЕООД. Тя ще получи близо 3,3 млн. лева с ДДС за проекта си за 14-км трасе.
От АПИ наскоро заявиха, че е завършен първият етап по изпълнението на договорите за проектиране по двете обособени позиции. Той включва извършване на геодезически дейности, инженерно-геоложки проучвания, хидроложко обследване и хидравлични изчисления, оптимизиране на пътните възли, идейни проекти за нови съоръжения и проектиране на ремонтно- възстановителни работи по съществуващите съоръжения, предложения за изграждане на локални платна. Тепърва техните проекти ще се оценят, а след това предстои и екологична оценка. Всичко това е отнело повече от две години, въпреки че сроковете са по 180 дни на позиция.
За третата позиция срокът е 360 дни, но боравенето с тях започва и спира при определени обстоятелства. Т.е. 360-те дни реално може да се превърнат в над 1000 календарни.
Едва когато са готови проектите и екологичните оценки може да се продължи с доразработване на техническите проекти и разработване на пилотни варианти . Срокът за следващите етапи е още две години – одобряване на парцеларен план и отчуждителните процедури. С други думи за първите два договора, подписани през 2020 година – готов проект с трасе може да има най-рано през 2025 година. Третият лот на поръчката за най-голямата част от Околовръстното – е твърде възможно да прескочи 2027 година, с всички изброени процедури.
Парите от Европа
Все още не се знае дали и новият лъч на Околовръстното от Скобелева майка до Асеновградско шосе, ще присъства в Плана за възстановяване. Вече цяла година има обявена обществена поръчка, но не избран изпълнител. Сумата за новия лъч е 42 млн. лева, а ако проектът бъде одобрен от Европа, то изпълнението му може да започне бързо. Реално проектът и за Околовръстното и за новия му лъч ще отговарят и на т.нар. надграждане на европейски проекти. Именно с пари по „Региони в растеж” бе направен пътят Пловдив- Асеновград.
Удвояването на Околовръстното шосе вероятно ще струва стотици милиони, но то едва ли ще се случи преди 2027 година, както стана ясно. Въпреки че все още няма готов проект, а процедурите почти сигурно ще се проточат още 5 години, това няма да попречи да се вземат средства от Плана за възстановяване, стига той да бъде одобрен.