„Оптимистичният” сценарий на Община Пловдив за т.нар. надграждане на системата за градския транспорт, което реално си е изграждане от нулата, вече пропадна. Още преди Община Пловдив да е отворила офертите за новата система тя вече бе блокирана в КЗК от две фирми. Жалбите са срещу условията на поръчката, като те са подадени от „Телелинк” и ЮПАСС, които са едни от най-големите в България. Те са работили по транспортните проекти на София, Стара Загора, Бургас и Варна.
Това означава, че още с тези жалби процедурата може да се забави до 3 месеца, а Общината да не може да избере изпълнител до края на годината. Почти сигурно ще има и втора жалба, когато комисията след това избере изпълнител, ако КЗК или ВАС не отменят тази.
Практиката показва, че такива поръчки може да се забавят и с година, а това да значи, че до края на 2023 година да няма подписан договор. Това беше и срокът, който зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов лансираше за завършване на проекта и физически му старт.
След като се сключи договор с фирмата победител, в срок до 3 месеца от възлагане на изпълнението, изпълнителят да достави необходимите лицензи за ползване на приложния софтуер за оборудването за оборудването за подвижен състав. След това още най-много 9 месеца цялата система трябва да заработи в пълния си обем – или до края на 2024 година при този сценарий, който изглежда най-вероятен.
Какво ще представлява системата?
Системата за таксуване в градския транспорт ще бъде изцяло нова. Старите монетници и автомати, завещани от „Индра” ще отидат за брак, като във всеки от 285-те автобуса ще се монтират три устройства – принтер за билети, както и по един валидатор, който ще е за сим карти, банкови карти и мобилни телефони.
За разлика от София и Варна, системата в Пловдив няма да позволява пътниците сами да си купуват билети от автобуса. Това ще го прави шофьорът, който ще издава билети на „нередовно ползващите градски транспорт”, както е записано в техническата спецификация.
Идеята на градските власти е основният метод за пътуването в автобусите да бъдат смарт карти, които да имат всички пътници. Те ще се изкарват обаче едва на 10 места, тъй като толкова ще са устройствата за зареждането на смарт картите.
Трябва да има билети за период от време – час, ден и дори седмичен билет.
Също така трябва и мобилно приложение, чрез което да зареждаме виртуални карти за градския транспорт, с които да пътуваме.
Освен билети за градския транспорти и поемането на есемес паркирането, новата система ще свърже двата модула. Трябва да има постигане на възможност за комбинирано използване на услугите за паркиране и пътуване („park-and-ride“). Това означава да можем да си платим за паркиране и същевременно с този документ да пътуваме в градския транспорт. Плащането на паркирането също ще мине онлайн чрез приложение и безконтактни методи. Системата ще трябва да показва и свободните места в Синя зона и паркингите, както и да обособи модули за местодомуване на МПС в обхвата.