Вече трети месец всички прелези на бул. „Копривщица” са с в дигнати бариери заради ремонта на НКЖИ на жп възел Пловдив. Това е сериозно облекчение за трафика, особено на прелеза на Пещерско шосе, където след бариера е истински ад за преминаване.

Така ще е още три месеца, когато ще се възстанови влаковото движение по направлението Централна гара – гара Филипово. Въпросът е какво решение ще се намери след това за участъка.

От няколко години от НКЖИ работят усилено по втория етап на жп възел Пловдив, който е вкаран в потенциалните проекти за финансиране през Европа. Има и идейна разработка, на която ще стъпи целия проект. За да бъде защитена още по-успешно, тя е сложена като част от изграждането на S-Banh градска железница.

НКЖИ подготвя с 6 млн. проектите за естакада на бул. „Копривщица” и жп връзка до летищетоПовдигането на жп линиите между Централна гара и Филипово едва ли ще започне по-рано от 2025-а

НКЖИ дори пусна пазарни консултации за „Изготвяне на технически проект, технически спецификации за строителство и изработване на ПУП за модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в Междугарието Пловдив – Филипово”. 

Единствената фирма, която се е явила на пазарни консултации е „Трансгео”, която е дала цена от 4,3 млн. лева без ДДС за проектирането и изработването на ПУП.    Ако проектът бъде одобрен за финансиране от Европа през Плана за възстановяване и развитие, то до края на 2024 година може да стартират и обществените поръчки.  Към момента не е ясно каква ще е индикативната стойност на проекта. При представянето му преди повече от 4 години  стойността бе оценявана на близо 200 млн. лева.

Проектът включва вдигането на жп линиите, които ще са двойни. Предвижда се и спирка за градската железница до стадион „Пловдив”. Така всички прелези ще бъдат премахнати, а под естакадата ще се изградят улици и паркови пространства.  Реалистично е обаче този проект да се реализира не по-рано от 2027-2028 година.

По време на предизборната кампания кметът Костадин Димитров се срещна с министъра на транспорта Георги Гвоздейков, като една от темите е била по-краткосрочна алтернатива на естакадата – изграждането на пробив по подобие на „Модър -Царевец”.

Костадин Димитров пред министър Гвоздейков: Пробив под жп линията на Пещерско е решение на задръстванията

Със сигурност изграждането на три пробива под жп линиите на мястото  на прелезите ще бъдат далече по-икономични откъм стойност. Въпросът е обаче дали ще бъдат одобрени от оперативните програми. От друга страна  вдигането на жп линиите, ще позволи тяхното удвояване, както и да са част от леката железница на Пловдив.

Очаква се в следващата година да бъде взето окончателното решение как Община Пловдив и НКЖИ каква визия ще наложат за жп линиите на бул. „Копривщица”.