Общинското предприятие за екологичен градски транспорт „Екобус – Пловдив” вече е направило своята бизнес програма, която ще се гласува на заседание на местния парламент. Стратегията е от малко над 40 страници, като няма съществена разлика от предходните размисли на Община Пловдив за развитие на дружеството.
Това, което е новото е, че има повече конкретика относно как ще функционира дружеството, но няма яснота откъде ще се вземат финансовите средства.
Първата стъпка на „Екобус – Пловдив” до доклада на управителя му Илко Търпов е да се вземе лиценз за дружеството, като се наеме един автобус. За да се носят някакви приходи на общинската фирма, Търпов предлага теренът, който бе апортиран в Тракия да се дава под наем, докато не започне изграждането на депото. Друга идея е да се отдават под наем електрически тротинетки и велосипеди.
За реалния старт на дружеството обаче са необходими 30 млн. лева. От тях 24 млн. лева са за закупуване на 20 електробуса, които да обслужат бъдещите линии 103 и 104, които от Коматево и „Тракия” ще стигат до езиковите гимназии и ПУ „Паисий Хилендарски”. Останалите 6 млн. лева са за изграждане на депото, зарядните станции и други.
Освен това трябва да се назначат 56 души – 40 шофьора, 6-ма ръководители и административен персонал, 4 техници и 4 души за охрана и почистване.
Бизнес планът е до 2026 година. Според него още следващата година фирмата ще има разходи от 160 000 лева и никакви приходи. Реалният старт на линиите се очаква през 2025 година, когато разходите ще скочат до 1,6 млн. лева. Тогава обаче се очакват и приходи в такъв размер – от билети, карти и субсидии.
Към момента обаче няма никаква яснота откъде ще бъдат взети парите, за да се реализира този бизнес план. Вариантите са – общинският бюджет, заем или европейски програми. И към днешна дата не се знае по каква оперативна програма може да се кандидатства за финансиране. С други думи – план има, яснота откъде ще се вземат парите – не.