Трети опит ще има зам.-кметът Александър Държиков да убеждава съветниците, че ще проведе най-добрата обществена поръчка за градския транспорт на Пловдив. След като не успя да го стори и първия път, на поправката също не мина изпита на местния парламент, като остава „ликвидацията“ за важната точка.
С 24 гласа „За“ и с общо 23 „против“ и „въздържали“ се общинските съветници отложиха точката, с която се дава съгласие да се проведе обществена поръчка за 29-те линии на градския транспорт.
Съветниците отново недоволстваха от липса на информация за условията на поръчката – линии, подвижен състав, бъдещето на „Екобус“, е-билетната система на „Тикси“ и отношенията между Община и превозвач.
На крака бе дошъл и депутатът Манол Пейков, за да убеждава съветниците и кмета колко е важна тази точка и колко е зле градският транспорт на Пловдив. Почти от всички групи се стреляше срещу състоянието на публични транспорт, както и недостатъчните мерки от страна на Община Пловдив.
Този път кметът Костадин Димитров застана на амбразурата, за да убеждава съветниците, че те правят най-доброто за пловдивчани – нещо, което не се прие видно от мнозинството. Градоначалникът започна с ретроспекция от годините назад и как публичния транспорт се е озовал в частни ръце. В началото на мандата той заварил линии, които вместо от 10 автобуса се обслужват между 3 и 7. Вече обаче не било така – броят бил 9.5 от 10. Това станало благодарение на прекратените договори.
„Полагаме усилия. Чуваме това, което се казва и случва, но не става с магическа пръчка, изключително важна точка е това, за да направим следващата крачка напред“, каза Димитров.
Съветниците от ПП – ДБ Веселина Александрова и Владимир Славенски отново изразиха мнения, че това предложение е като празен чек, върху който кметът очаква съветниците да сложат гумен печат.
„Казвате - търсим решения, второ разглеждане е на това предложение, а още предишния път искахме да съдържа повече информация относно параметрите на поръчката. Казвате - ще направим, но ние нямам гаранция за това, никъде не е залегнало. Утре каквото решите ние няма да имаме контрол над него“, каза Александрова.
Константин Георгиев поиска поръчката да се раздели на няколко позиции, а не да се дават 29-те линии в пакет, а също 50% от автобусите да са с платформи за инвалиди и майки с колички.
Съветниците изразиха и притеснения, че ако всички се даде накуп и има проблеми дори с една линия – то трябва да се прекрати целия договор, както бе през последните две години.
Общинският съветник от „Браво Пловдив“ Яна Димитрова пък отвърна остро за пасивността на Александър Държиков и неуважителното му поведение на последната сесия.
„ Нямам яснота към самата поръчка и самите договори какво ще представляват. Защо наистина не е разделена поръчката на обособени позиции, нямаме достатъчно аргументация за това как ще се прави реформа и новите маршрути. Вместо да дадете разяснения пред пловдивчани, вие каните съветници на кафе да им обяснявате. Отговори дължите на гражданите на Пловдив, които търпят неадекватността към градски транспорт. Ако не ви се занимава – подайте си оставката и да дойде някой, който иска да промени нещата“, каза Димитрова.
В умерен тон този път Държиков заяви, че е добре този един час дебат за анализа на градския транспорт. Той заяви, че е съгласен с всяко предложение, което би дошло от съветниците и някак си „биха го сложили в поръчката“.
Той обаче иронично напомни как са се правили конкурсите в тази зала в минали години.
„И тогава бяха интересни дебати, всеки предлагаше нещо. Един за климатиците, други казваха, ако няма то да се отварят 80% от прозорците – голям цирк беше“, разказа зам.-кметът по транспорт. Той обаче каза, че няма как да даде условията за обществената поръчка, защото не бил сигурен дали е законно.
Борислав Инчев от „Браво Пловдив“ пък заяви, че според Регламент 1370 от 2007 година, който урежда публичния транспорт – няма никаква пречка да се дадат договорите и параметрите на бъдещата поръчка. Дори даде примери, че една година предварително в някои общини са били обявявани условията.
„За следващата сесия нека направим обсъждане, в което да бъде представена документацията на проекта, а също и договора. Ако е проблем, то параметрите в тази си част могат да се разгледат, когато няма граждани в залата“, каза Инчев.
Над 2-часовите обсъждания за съдбата на градския транспорт, системата „Тикси“, електрическите автобуси и 10-годишните договори, обаче не родиха нищо друго освен нови въпроси.
Така общинарите приеха предложението да се отложи за следващата сесия. Това предизвика гнева на кмета, който заяви, че няма как всички да искат промени в градския транспорт, а пък всеки път се отлага за следващата седмица. Той получи и подкрепа на съветниците от ГЕРБ за това изказване, но самите те не бяха дейни в обсъжданията по бъдещето на градския транспорт.
Още от категорията
Виж всички
Прочистват Бунарджика и Младежки хълм от изгнилите дървета
Темите на Traffic News