Билетната система на „Тикси” за градския транспорт на Пловдив ще стартира на 1 март – 3 месеца преди крайният срок за пускането й. Това обяви управителят на фирмата Николай Недялков на брифинг в Община Пловдив. Той представи първата част от системата, която е за паркирането в Синя зона. Към момента разликата от нея ще бъде само за служителите в Община Пловдив, но новостите в системата се очакват след 3 месеца, когато се пусне и приложението на „Тикси” за заплащане в Синя зона.
За другият компонент, който е за над 7 млн. лева – електронно-билетната система Недялков изрази увереност, че ще са готови 3 месеца преди крайния срок и те ще започне да функционира. Това ще бъде и тестови период, в който да се изчистят всички грешки, ако има такива.
Шефът на ОКТ Георги Стоилов заяви, че в момента, в който системата заработи цялото таксуване ще стане електронно. В началото обаче ще има много контрольори, като ще се търси и съдействие от общинска охрана и полиция.
Все още обаче цялостната концепция относно какво ще представлява продукта на „Тикси” не е ясно. От фирмата смятат, че ще успеят да запазят бордовите компютри и терминалите на шофьорите от поръчката на „Индра”, а монетниците и валидаторите ще бъдат премахнати. В същото време от „Тикси” са започнали да монтират своите компоненти в автобусите.
Съдбата на големите автомати за билети по спирките, закупени от испанците, също няма да бъдат използвани от новата фирма. Те обясниха, че е възможно в даден момент те да се използват – но почти всичко в тях трябва да бъде подменено . „Тикси” няма ангажимент към тях, така че ако Община Пловдив реши да ги ползва – трябва да си пусне нова поръчка за ъпгрейд.
Като цяло билети ще се продават от шофьора в автобуса, но вероятно на по-висока цена, през мобилното приложение, както и през 10 устройства, разположени в различни точки. През тях ще се зареждат и електронните карти.
С пускането на билетната система обаче проблемите с градския транспорт тепърва ще започнат. Причината е, че тогава трябва да се предоговорят условията с превозвачите. В 3-те договора с превозвачите за 29 линии е записано, че с въвеждането на билетната система се минава на ново заплащане – на километър, а Общината взима всички приходи от билети, карти и субсидии.
Към момента няма никаква яснота какви са реалните приходи към превозвачите от билети и карти, а също и какъв е пътникопотока в автобусите. Според сегашната схема годишно пробега на автобусите е около 16 млн. км. Според договора, ако се премине на заплащане на километър, това означава, че ще са 32 млн. лева, които Община Пловдив трябва да плати. При това цените със сигурност ще бъдат индексирани, тъй като са на над 3 години,а превозвачите вече казаха, че ще искат между 2,5 лв. и 3 лв. на километър, което значи 48 млн. лева на година.
Отделно Община Пловдив няма да има точна и ясна представа за пътникопотока, защото не е сложила в поръчката на „Тикси” оборудването с камери и датчици, които да броят пътниците. Да се разчита единствено на чекираните карти – не е достатъчно. Това пък означава, че реална реформа на автобусните линии и маршрути трудно ще бъде направена.