Пловдив и другите 5 големи града трябва да последват пример на София и да въведат Зона с ниски емисии и да забрани цапащите коли в централните градски части.
Задължението идва от поправките в регламента за TEN-T мрежата, за които се споразумяха Европейският парламент и Съветът на Европа. Според тях населените места, които попадат във въпросната мрежа, включваща европейски магистрали и по-големи пътища, са задължени да имат планове за устойчива градска мобилност за постигане на ниски и дори нулеви емисии. В Пловдив има приета такава програма още от миналата година, за която общината плати 150 000 лева на фирмата „Соколовски’с Енвиронмент”.
Крайният срок за въвеждането на зоните е 2040 година, но Община Пловдив мисли по-рано да въведе рестрикциите, които ще засегнат хиляди шофьори. Оказва се обаче, че не е ясно и как Община Пловдив ще функционира, тъй като се оказва, че автопаркът на градската администрация е доста остарял. В това число влизат не само леките служебни коли, но и специализираната техника. От списък, който е приложен към обществена поръчка за поддръжка на общинските коли се вижда, че те са 282 броя, а 166 от тях са произведени преди 2009 година. Нещо повече - 51 от тях са произведени преди 1999 година, които са определени като най-големите замърсители.
Друг любопитен факт е, че най-старата регистрирана кола, която очевидно се поддържа е „Фиат Уно” произведен през 1983 година . Новите коли в автопарка на Община Пловдив се броят на пръсти. От техниката това са закупените МПС-та от 10-милионния заем на Здравко Димитров за двете предприятия. Нови автомобили има и в звеното на ОП „Паркиране и репатриране” – 7 броя „Дачия” произведени между 2021 и 2023 година.
От служебните коли на властта най-новата е именно не шефа на ОП-то, отговарящо за паркирането – Ненко Калакунов със „Шкода Супер Б”. Другите две са „Шкода Кодиак”, която бившият зам.-кмет Георги Титюков също бе присвоил, както и „Волво”, закупено като представителна кола за Пловдив – ЕСК 2019.
Припомняме, че според програмата на „Соколовски’с Енвиронмент” се дава предложение всички бензинови автомобили, произведени до 1998 година и дизелови - до 2007 година да бъдат забранени за влизане в Централна градска част на Пловдив с въвеждането на Зони с ниски емисии.
Тя предлага два варианта за обхват на зоните, като ограниченията в тях да са с началото на отоплителния сезон – 15 октомври до края му – 15 март.
Първият вариант е да се обхване суперцентъра на града с граници бул. „България”, бул. „Цар Борис III Обединител”, бул. „Васил Априлов” и бул. „Източен”. Вторият е северната част да бъде бул. „6 септември”, с което да се намали зоната и да се създават предпоставки за задръствания в периферията на централна градска част.
Първоначалната идея бе всички коли с българската еко категория 1 да не бъдат допускани до зоните с ниски емисии. Според фирмата, която е изготвила доклада обаче това няма да доведе до сериозен резултат и за това предлагат, че към нея трябва да се добавят и колите с еко категория 2.
Това означава, че бензинови коли с Евро 1,2 и част от Евро 3 да бъдат ограничени от централна градска част – произведени до 01.01.1998 година. По-голямата резачка обаче ще бъде за дизеловите автомобили там отпадат коли дори до Евро 4 – произведени до 01.01.2007 година.
Според докладите това са близо 40% от колите в Пловдив. Ако бъдат забранени само еко клас 1, то това са 24% от регистрираните коли на територията на Община Пловдив. Наред със забраната на тези класове, експертите предлагат да се вдигне и цената на Синя зона, което да откаже още повече хора да се придвижват с автомобили.
За да се следи спазването на ограниченията в Зоните с ниски емисии са необходими около 3 млн. лева за закупуването на хардуер и софтуер. Той трябва да следи резултатите от въвеждането на зоните, с които да се правят корекции по ограниченията.
Още от категорията
Емил Русинов: Очакваме проект за ключова улица, която да облекчи трафика с излаз към Цариградско шосе