Заради зачестилите случаи на водачи, които шофират под въздействието на наркотици и неадекватното им поведение на пътя, започва обучение на целия състав на МВР в цялата страна. Всички служители с полицейски функции поетапно ще се включат в тези обучения, на които ще им бъде разяснено как да реагират в подобни ситуации. Те  също така ще имат теоретична и практическа подготовка за употреба на физическа сила, помощни средства и ленти с шипове на пътя. Обученията в Пловдив вече стартираха, а днес предстои да бъде проведена и демонстрация. За причините и начина, по който ще се провеждат обученията, разговаряме с началника на Охранителна полиция комисар Костадин Костов. 

 

 -  Защо се налага допълнително обучение на служителите при работата им по линия на пътната безопасност?

- Допълнително обучение се налага, защото през последните няколко месеца в страната зачестиха случаи, при които полицейски служители спират МПС за проверка и възникват инциденти. Мога да дам пример със Самоков, където водач е спрян за проверка, колегите са открили наркотични вещества в транспортното средство , след което на място са пристигнали два автомобила с приятели на шофьора, които са го „освободили” и са го отвели, като са осуетили проверката. Неправилните им тактически действия са анализирани от ръководството на МВР , полицията е запозната с тях, а срещу тях е започната дисциплинарна проверка, тъй като са нарушили правилата за работа.  Има и други случаи , в които полицейски служители не са изпълнили прецизно своите задачи при спиране на МПС при проверка. Затова главният секретар изпрати няколко писмени разпореждания до Академията на МВР, да извърши теоретична подготовка на всички служители в държавата с полицейски правомощия, а всички служители от жандармерията  и СОБТ да проведат практически обучения за звената за специални действия, които от своя страна да обучат служителите в областните дирекции.

- Кои служители ще минат през обучението и в какви срокове?

 - Миналата седмица сме изготвили график и от 1 август текат обучения в ОД МВР – Пловдив. Всеки ден по 7-8 души минават през теоретична подготовка от лектори от школата в Пазарджик. От 8 започнаха и практическите занятия в двора на сградата на СПС. Целта е доизграждане на навици, тъй като полицаите при постъпване на работа преминават през първоначална подготовка в школите в Пазарджик и Казанлък. Но въпреки всичко това обучение ще бъде от полза. В него ще се включат и служители от Криминална и Икономическа полиция. До края на август през обучение ще премине целият състав на дирекцията с полицейски правомощия в това число и ръководния състав до ниво началник –сектор.

 -  Какво включва обучението?

- В теоретичната подготовка е изготвена програма от Академията на МВР. Темите са употреба на физическа сила и помощни средства и правната уредба , законосъобразни тактически действия при използване на сила и помощни средства, задържане на лице и извършване на обиск – отново правна обосновка, изготвяне на документите , които касаят тези действия. Другата тема е спиране на пътно превозно средство , лица, документи и вещи- правна обосновка. Практическото обучение дублира темите от теорията.

- В кои случаи и кои служители имат право да спират водачи за проверка?

- Цялата униформена полиция вече  има право да работят по Закона за движение по пътищата и да извършват проверки. Случаите, в които шофьорът може да бъде проверяван са изброени в ЗДвП. На може да бъде спрян и при операция , на обособено КПП, при регулярни профилактични проверки. Зависи от криминогенната обстановка. В последно време наложихме като практика, в петък , когато хората потеглят на път за морето или други места, където прекарват  уикенда, изграждаме КПП-та посока изходите на града, а в неделя обратно. Това го правим с цел едно по-явно демонстративно полицейско присъствие , за да се възпрат водачи, които са карали аграсивно.

- Продължавате ли да използвате "холандския" метод за проверка, който дава добри резултати?

- Да, когато разполагаме с необходимия ресурс. Или когато имаме предпоставки за произшествие на даден пътен участък. Предимството е , че се отбиват между 4 и 6 коли едновременно.