До три месеца в Пловдив трябва да заработи новата дигитална система за паркиране в "Синя зона" и паркинги. Това съобщи на пресконференция в общината изпълнителният директор на фирма „Тикси“ Николай Недялков. Той представи подробности за предстоящите дейности по надграждане на електронно-билетната транспортна система в града, като сред изнесената информация бе и времеви график за всички дейности по проекта.
Що се отнася до пълното завършване на новата система, това ще стане до 1 година, сочат разчетите на "Тикси". Фирмата се е ангажирала тогава да стартира и последният етап от проекти - електронното таксуване в автобусите от градския транспорт.
"Срокът за проекта е доста амбициозен. До една година трябва да сработи цялата система, а следващите 4 години ще имаме ангажимент за техническа поддръжка и администрирането ѝ. 12 месеца е много кратък срок за оборудването на 300 автобуса, но ще се постараем с усилена работа това да стане възможно. ", посочи Недялков.
Недялков обясни, че в Пловдив ще се използва готов софтуер, разработка на компанията, който обаче ще бъде модифициран и пригоден към ситуацията по тепетата.
"Все още обследваме завещаното оборудване и системи от "Индра", но много малка част от тях ще могат да бъдат използвани в новата система. Причината е, че основно оборудване в автобусите като четците за карти са стари устройства, които могат да четат само карти, не и телефони или пък банкови карти. Таблата по спирките ще бъдат запазени в този формат, но ще подобрим локализирането на автобусите, защото в момента то е не е в реално време и е неточно", подчерта Недялков.
Старите билети се предвижда тотално да отпаднат във вида, в който се предлагат в момента. На тяхно място ще се заплаща онлайн чрез телефон с банкова карта или през сметка на мобилен оператор или с карти, като ще има персонализирани и неперсонализирани.
По план новата система за таксуване в автобусите на градския транспорт трябва да заработи през юни 2024 година. За момента няма яснота какви ще са цените на билетите, но едно е сигурно - ще има опция за закупуване на билет и от шофьора, който обаче ще е по-скъп, обясни заместник-кметът по транспорт Тодор Чонов.
"При шофьора първоначално ще се продават билети, но те ще са по-скъпи, за да се стимулира използването на дигиталната система. Билетите, които се закупуват и от шофьора, обаче ще са с касов бон с час, така че няма да е възможно да се препродават билети, каквато практика битува в момента. Отчетността ще е на 100%", посочи Чонов.
Той допълни, че Община Пловдив трябва да предоговори цената на километър на превозвачите, както и да промени модела на отдаване на линии.
Що се отнася до системата за паркиране, в нея ще бъде интегриран и модул за електрически станции за зареждане на електромобили. Всеки потребител ще може да види най-близкото свободно място за паркиране и ще може да се възползва от комбинирани системи за паркиране и използване на градски транспорт например. Ще бъде създаден и иновативен модул за контрол. Чрез устройство контрольорите ще сканират само с едно минаване на камерата номерата на паркиралите коли и ще излиза информация за това има ли спрял автомобил, който не е заплатил такса.
Очаква се новата система на "Тикси" да осигури повече канали за покупка на превозни документи, както и да ускори процеса. Заложено е да се оптимизира трафика и за има по-малко задръствания и вредни емисии. От гледна точка на градската хазна, новото управление на мобилността би следвало да доведе до по-добра отчетност и събираемост на приходите от използване на градски транспорт и от паркиране в града.
Финансови параметри
За централизирания софтуер за управление на Системата за управление на градския транспорт ще се платят 1, 1 млн. лева без ДДС. Тя ще замени сегашният софтуер на „Индра”. Отделно ще се дадат и 236 хил. лева за адаптацията и въвеждането му в експлоатация Още 544 хил. лева ще се платят за портал за зареждане на превозни документи плюс 90 000 лева за въвеждането му, а системата за паркиране ще струва 737 хил. лева с още 135 000 лева за пускането й.
Надграждащ софтуер за Система за автоматично определяне на местоположението на превозните средства ще струва 494 хил. лева плюс 210 хил. лева за нейното обезпечение.
Отделно със сумата от 468 хил. лева ще се дадат за „Обезпечаване и поддръжка на инфраструктура за разгръщане и функциониране на софтуерните компоненти от обхвата на поръчката за срока на сключения договор за обществената поръчка”.
Така от 9,5 млн. лева 4 млн. лева ще са за софтуер и неговото пускане. С останалите 5 млн. лева ще се вземат хардуерни елементи за двете системи за градски транспорт и Синя зона. За 10 работни станции с приложен софтуер за управление на свързаното оборудване и обезпечаване на продажба на превозни документи ще се дадат 259 хил. лева.
Валидиращи устройства с приложен софтуер за 285 автобуса ще струват по 1,2 млн. лева или 4275 лева бройката. Още 1,6 млн. лева ще са за бордови компютри във всеки автобус. Принтерите за отпечатване на билети ще струват по 305 лева бройката или 86 хил. лева.
200 хил. лева ще за 85 портативни ръчни четящи устройства за контрол на пътниците в градския транспорт и за контрол по редовността на паркирането, включително принтери за отчитане на продажби. Гаранционната поддръжка на софтуер и хардуера за срока на договора пък ще е 1 млн. лева.
Освен тези 9,5 млн. лева „Тикси” ще получи и до 2,5 млн. лева от такси от билетите и есемесите в Синя зона. За всеки талон от паркомат или дебитна карта фирмата ще взима по 10%, а от SMS по 20%. От Община Пловдив са го сметнали, че за 5-годишния договор сумата ще бъде 2,5 млн. лева.
След сключването на договор градските власти ще трябва да приведат 30% аванс от 9,5 млн – 2,85 млн. лева, за да започне да се изгражда системата, като тя трябва да заработи от 6 до 12 месеца след сключването на договор. Останалата сума ще се плати на 59 равни месечни вноски, в размер на 112 154.00 лв.
Още от категорията
Залепиха акт на "Гранда" заради частния паркинг, проверяват завзета ли е общинска земя