Камионите над 3.5 тона ще плащат тол такси за ползването на 6050 км пътища от републиканската мрежа. Тарифите все още не са уточнени, но се очаква да бъдат в рамките на около 70 лева от София до морето.

Това стана ясно след третото заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане в експлоатация на електронната система за таксуване на база време и изминато разстояни

Според обсъдения днес от превозвачите и управляващите проект 3 000 км втори клас пътища ще са платени участъци в бъдещата тол система. 796 км автомагистрали и 2322 км първи клас пътища ще са останалата част от стартовата покритие, за което превозвачите ще заплащат такси. Трети клас пътища изцяло са изключени от таксуването.

Това означава, че безплатни остават 14 000 км от цялата републиканска пътна мрежа, която е около 20 000 км. В момента за преминаването по нея товарните автомобили над 3,5 тона плащат е-винетка. Безплатни остават и 20 000 км общински пътища.

Следващата седмица ще бъде публикувани за обществено обсъждане и бъдещите тарифи за превозните средства с обща техническа допустима максимална мода над 3,5 тона, след като бъдат дискутирани от работна група към консултативния съвет. обяви членът на Агенция "Пътна инфраструктура" проф. Олег Асенов. 

В продължение на 30 дни всеки заинтересован ще може да отправи своите предложения по тарифите. В началото на декември, преди да изтече крайният срок за подаване на предложения, консултантът на АПИ – Световната банка, ще организира форум за електронната система за събиране на пътни такси.

След обявяване на тарифите за обществено обсъждане ще започне и вторият тестови етап на тол системата – с бордови устройства в предоставени от транспортния бранш превозни средства. Първият етап от тестовия период обхвана издаването на маршрутни карти и тол калкулатора, чрез който по тестови тарифи превозвачите имат възможност да изчислят цената на традиционните си маршрути и да планират бюджетите си за 2020 г. Проф. Асенов посочи, че максималните тарифи няма да са по-високи от тестовите.  “Ще балансираме така тарифите и покритието на пътищата с тол, че отражението върху цените на стоките от първа необходимост да е минимално”, добави той.

По думите на проф. Асенов за третокласните пътища няма да се плаща тол такса, а по тях минават доставчиците за вътрешния пазар. Механичното разглеждане на тарифите от точка А до точка Б, без мъдро реорганизиране на автопарка и логистичните сили, няма как да доведе до ефективност на транспортната услуга, коментира той.

Стойността на продадените електронни винетки през 2019 г. вече е по-голяма от приходите от винетки за цялата 2018 г. До момента тази година постъпленията са 358,6 млн. лв.