„Бизнесът за Пловдив” излезе с позиция и апел към премиера Бойко Борисов и кмета Здравко Димитров след скандалите, които се развихриха в градския транспорт в Пловдив.
От сдружението искат Пловдив да вземе пример от Бургас, Варна, Стара Загора и София и да върне градския транспорт в Общината. Според тях единственият шанс да се направи реформа в публичния транспорт, като се създаде общинско предприятие. Обществената поръчка за 8-те линии да бъде прекратена, а договорите за тях да бъдат само временни до създаването на новото предприятие. Иначе се създават условия за монопол от страна на един превозвач, постоянно извиване на ръцете на Община Пловдив и вдигане на компенсации към превозвачите в размер на милиони. В същото време услугата не е по-добра и се нанасят репутационни щети за града.
Ето и цялото писмо:
СНЦ „Бизнесът за Пловдив“ е юридическо лице с нестопанска цел, което обединява структуроопределящи фирми в южния регион на Република България, които оперират в различни икономически сектори с общ годишен оборот от 3,5 милиарда лева и осигуряват повече от 15 000 работни места.
Сдружението има за цел да насърчава диалога между представителите на бизнеса, отделни инвеститори, експерти и неправителствени организации от една страна и държавната и общинската администрация от друга страна, за осъществяването на инициативи по въпроси, от значение за град Пловдив. В тази връзка, буди притеснение скорошното развитие на ситуацията в градския транспорт на Пловдив и решаването на въпроса за неговото управление повече не търпи отлагане.
На 12 април 2020 год. изтекоха сроковете на договорите, по които автобусните превозвачи обслужваха пътниците, по основните автобусни линии в града, а обжалването на новия конкурс в Комисията за защита на конкуренцията спря процедурата задълго, доколкото се намираме в извънредно положение, а нейните актове подлежат на обжалване пред ВАС. В тази ситуация градското управление подписа с някои от превозвачите временни договори за обслужването на автобусните линии. В дългосрочен план, обаче не се очаква промяна в транспортния модел на управлението на градския транспорт в Пловдив. Ние, от УС на СНЦ „Бизнесът за Пловдив“, подкрепяме идеята за създаване на ново общинско предприятие, което да поеме обслужването на транспорта в града. Основание да подкрепяме тази идея ни дава не само наличието на отличният управленски капацитет в Община Пловдив, но и опитът на другите големи градове – Бургас, Стара Загора и Варна, където този модел на управление работи добре. Град Пловдив не разполага с такава добра практика в областта на транспорта. Известно е, че градът ни получи финансиране за въвеждане на електронна система на управление в немалък размер, но системата така и не беше въведена. Дори и сега Община Пловдив допълнително финансира частните превозвачи под формата на компенсации, като отпуска годишно 6-7 милиона лева на автобусните превозвачи, които твърдят, че превозват пътниците на загуба, въпреки че са подписали договори по предложените от тях цени.
Тази порочна практика вреди на обществения интерес и води до репутационни щети за града. Това е така, защото градските автобусни услуги се ползват от всеки един пловдивчанин или гост на града и този ключов въпрос е в непрекъснат обществен фокус. Създаването на общинско предприятие, което да поеме градския транспорт и да води собствена транспортна политика би пресякло съществуващите неблагоприятни тенденции в развитието на транспорта. Днешните управленски решения в областта на транспорта ще оказват влияние върху цялото население на града, най-малко за следващите 10 години, ако отново линиите се окажат в частни ръце. Към сегашния момент няма условия за провеждане на конкурс, при който да има реална конкуренция и от който би могло да спечели цялото общество. Бизнес средата до толкова се е изострила, че се използват недопустими за бизнеса похвати - да се злоупотребява с имената на главните политически мъже на национално и местно ниво. В тази обстановка УС на СНЦ „Бизнесът за Пловдив“ подкрепя само временното възлагане на договорите на превозвачите, но при ясни и прозрачни условия и без да се създава монопол в ръцете на един превозвач. Ние подкрепяме тази временна ситуация, с цел Община Пловдив да има възможност да организира предоставянето на транспортната услуга за града, от специално създадено общинско предприятие.
УС на СНЦ „Бизнесът за Пловдив“ вижда в създалата се ситуация една добра възможност за развитието на екологичния транспорт в града и привличането на значителни средства по европейските програми и вярваме, че това е пътят за решаването на този дългогодишен проблем, при който нееднократно Общината се оказва заложник на корпоративни интереси и общественият интерес не е защитен в достатъчна степен. УС на СНЦ „Бизнесът за Пловдив“ е за хармонично, устойчиво и модерно развитие на града, като подкрепя всички балансирани управленски решения в тази посока.
Още от категорията
Виж всички
Три влекача пристигнаха за заседналия край Ахтопол танкер
Какво време ни очаква до края на декември
Тормозят жена от София, бореща се срещу незаконни постройки
Акценти
Виж всички
Румен Радев започва консултациите за ново правителство
Тормозят жена от София, бореща се срещу незаконни постройки
Заря за пловдивската гордост: Радина Величкова навърши 18